ראש העיר בראיון חג: “כואבת את המחלוקת בין החרדים”

בראיון חג עם ראש העיר עינת קליש, היא שמחה על העברת התקציב, מביטה קדימה ורוצה להמשיך לשנות את העיר. על האופוזיציה היא אומרת שאיבדו מזמן את הלגיטימציה. היא כואבת את המחלוקת בין נבחרי הציבור החרדי וגם מגיבה על הכבישים הרעועים בשכונה החרדית.

אורחים הפוקדים באחרונה את לשכתה של ראש העיר ד”ר עינת קליש, לא יכולים שלא להבחין ולתהות מהו אותו ממצא ארכיאולוגי המונח לצד שולחנה. שני צינורות חלודים ומחוררים ניצבים על הריצפה בסמוך לארון המתנות, שבו בין היתר ניתן למצוא דברים עתיקים שקיבלו ראשי העיר לדורותיהם. רוב האורחים סבורים כי מדובר באי אלו תרמילים של פגזים שנמצאו בעיר ושמאחוריהם סיפור כלשהו, אלא שבירור עם ראש העיר מגלה סיפור אחר לגמרי, סיפור שמבחינתה מספר את כל סיפורה של חיפה, שבגינה היא יושבת כיום בלשכה שבקומה השניה בחסן שוקרי.

“אלו שני צינורות מים רקובים, הצינורות שדרכם זורם מים לבתינו מתוך רבים שהוצאו מרחבי העיר” אומרת קליש. “האחד משכונת הדר, השני מרחוב חניתה בנווה שאנן. במשך שנים הצינורות האלו שכבו מתחת לאדמה במצב המזוויע הזה, ואף אחד לא חשב לטפל בהם עד שהגעתי לכאן והתחלנו לשנות”.

בעיניה היא רואה זאת גם כמציאות עגומה וגם כאנלוגיה למצב ניהול העיר במשך שנים. “אני עושה המון פעולות ומהלכים כדי להוציא את הדברים הרקובים מתחת לאדמה, בהבנתי העיר לא תצליח לצמוח מבלי שנשה את המצב שהיה פה, כי אין עתיד לעיר כפי שהייתה עד כה. לכן אין לי ברירה, זה מה שאני צריכה לעשות, זהו הגורל שלי ושל העיר, אבל חייבים לעשות זאת”.

ראש העיר מסתכלת על הקדנציה הזו שנמצאת כבר אחרי האמצע כקדנציה שבאה לסיים את ההגמוניה הישנה ולהתחיל משהו חדש. “אפשר להגדיר זאת כמו שאמר דוד המלך בתהילים: ‘סור מרע ועשה טוב’. פעלנו בשנתיים וחצי האחרונות את הסור מרע, עכשיו אנחנו עושים את הטוב, על אף שאני חייבת לציין כי לא הצלחתי למגר את כל הרע שהיה”. אחד הדברים שאותם היא רואה כ’עשה טוב’, זהו תקציב העירייה שעבר לפני כשלושה שבועות. “זה תקציב שבנוי נכון וחוקית. אמנם יש לי את המשבר עם האופוזיציה, אבל זה משבר שנועד לטוב, הוא נועד לתיקון”.

את שמחה עם התקציב שעבר?

זה לא תקציב מושלם מבחינתי, אך היו לי בו שני ניצחונות מאוד גדולים; קודם כל שליטה על כל נושא כוח אדם והדבר השני זה ניהול העירייה. מבחינתי אלו שני דברים חשובים ושהיו קו אדום מבחינתי אם אלו לא יהיו בידי ראש העיר.  לגבי שאר התקציבים זה דבר דינמי כשכל חודש אפשר לשנות אותו, ולכן אני פחות מתרגשת מזה. הסעיפים הקטנים זה משהו שהוא פחות חשוב, מה שבאמת חשוב היא המהות ומבחינה זו אני מרוצה.

חששת שהתקציב לא יעבור?

לא. ידעתי שהוא יעבור, היה ברור לי.

כי מה? הבנת שאם לא אז האופוזיציה מתפזרת והולכת הבייתה?

זה היה האינטרס שלה יותר מאשר האינטרס שלי. בימים האחרונים שלפני העברת התקציב הם היו כל כך היסטריים שאם לא הייתי עונה לטלפון שלוש דקות, אז כולם שם היו על גלגלים. בסוף מי שהיו היסטריים זה הם ולא אני.

יוצא לי לא אחת לצפות בשידורי ישיבות המועצה, נדמה שיש הרבה מאוד כעס כלפייך מצד האופוזיציה, אבל יותר מכך נראה שזה פרסונלי ואישי, מה את חשה?

זה מעציב אותי, כי בסוף העיר נפגעת וקשה לתאר עד כמה. אבל זה לא מהיום ההתנהגות הזו, היא הייתה כך מהרגע הראשון, כי אין להם שום דבר מעבר לזה. אני אתן לך דוגמא כיצד העיר נפגעת. שבוע שעבר הייתה ישיבה שנוגעת להיטלי השבחה. מה שעשו חברי האופוזיציה זה למנוע מהעיר להרוויח הכנסות של מאות מיליוני שקלים. לאן הולך הכסף הזה? אליי? ברור שלא! הוא נועד לשיקום והתחדשות של שכונות ותיקות. הוא נועד להתחדשות עירונית. ולכן אתה רואה בפועל כיצד ההחלטות שלהם אלו לא החלטות ענייניות. אני לא יכולה להסביר מה עומד מאחורי ההחלטות האלו.

למרות הכעס שיש לה כלפי האופוזיציה, קליש כן מוכנה לקבל ביקורת. “אני חושבת שביקורת על מנהיג זה דבר נכון וחיובי, והוא אפילו ראוי ולגיטימי. אבל כשאני שומעת איך הם מדברים וכשאני רואה על מה הם מתמקדים ובמה הם עוסקים כל הזמן, אני חושבת שהם מזמן איבדו את הלגיטימציה שלהם גם כאופוזיציה”.

וזה מביא אותי לשאול אותך, אם כן מה העתיד? האם בכל זאת יש אפשרות להקמת קואליציה בזמן שנותר לקדנציה?

אני לצערי לא רואה אופציה כזו. אני כל הזמן אמרתי שפניי לשלום, ואני עדיין אומרת זאת. אחרי שהעברנו את התקציב אז הבעיה נפתרה, ומה שיקרה שהעירייה תמשיך להתנהל והם ימשיכו לצעוק ולהכפיש, זה בסדר, כנראה שזו תיהיה חלוקת התפקידים.

אבל תקציב זה לא חזות הכל. את יודעת שהם הרוב ולא תוכלי להעביר דברים כראש עיר.

בדברים שקשורים לתקציב, אתה צודק במה שאתה אומר. אבל בדברים הבסיסיים של תפקוד העירייה אז לא. אני אומרת לך על עצמי, אני ממשיכה ופועלת, ומי שמכיר אותי יודע שאני בן אדם שאם חוסמים אותו ממקום אחד הוא מוצא דרך ממקום אחר. זה משהו באישיות שלי, אני לא מתרשמת ולא נבהלת. אני יצירתית ואמשיך להיות יצירתית.

אפרופו קואליציה ואופוזיציה, איך את מגדירה את השותפים החרדים שלך שאיתך בקואליציה?

אני מאוד מחבבת אותם ברמה האישית, אבל כואב לי קצת על חילוקי הדעות שיש בינם לבין עצמם. החלום שלי שזה ייפתר. אני סבורה שזה משהו שאם היה נפתר, אז היה יותר קל לעשות למענם הרבה יותר, למרות שאני חושבת שעשינו למען הציבור החרדי והדתי הרבה במהלך השנים האחרונות ויש לנו עוד לא מעט עבודה לעשות, כשהבשורה האחרונה היא שיפוץ החוף השקט. אני זוכרת את עצמי כחברת מועצה מהאופוזיציה, אז סיפרו לי על החוף השקט שמוזנח במשך עשרות שנים.  אין לי אלא להגדיר זאת כהזנחה פושעת שרק הציבור החרדי והדתי סובל ממנה. אמרו לי בעירייה שעשרות שנים כל ראשי העיר התלוננו על ה’חוף השקט’ ולא עשו כלום. אני נכנסתי לכאסח מאוד רציני ואני יודעת לעשות מו”מ. אני לא מסתירה שאני  קשוחה, ובפרט כשזה מגיע לדברים כאלה. אני שמחה על ההצלחה להסכים על פתיחת החוף ואני מקווה שאחרי החג בלי נדר נתחיל את השיפוצים.

אם אנחנו נוגעים בחוף השקט, נכונה הידיעה שהשייטים עוזבים את החוף?

השייטים צריכים לחתום על הסכם כמו כל עמותה וכמו כל גוף אחר שנמצא בעיר, הם ישבו שם שנים בלי הסדרה חוקית, אין לנו שום רצון לריב איתם. ברגע שהם יחתמו על ההסכם כמו כולם אז הכל יהיה בסדר.

איפה עוד הציבור החרדי יכול לראות עשייה למענו?

אני יכולה לספר לך שאחרי פסח נתחיל במהלך מאוד רחב לתיקון וחיבור כל השכונות הכלואות בחיפה, (כל השכונות שיש להם כניסה ויציאה אחת), ואני התעקשתי ש’רמת ויז’ניץ’ תיהיה אחת השכונות, אחרי שביקרתי שם לפני כשלושה חודשים וראיתי את השכונה מקרוב. לשם כך רתמתי את משרד הפנים כדי לפתור את הבעיה בשכונה הזו. מבחינתי זה היה דבר חשוב שויז’ניץ תיכלל בתוך הרשימה, כי חס וחלילה אירוע ביטחוני או שריפה יכולה לגבות חיי אדם. אנחנו בעזרת ה’ אחרי פסח נתחיל לתכנן ולעבוד על השינוי.

נסי לפרט לי, מה נראה בפועל בויז’ניץ?

קודם כל נראה תכנון לשכונה, מה שאין היום. אח”כ – וזה ייקח שנים, יבואו התוצאות בשטח, כשלמעשה  רשויות המדינה – ממשרד התחבורה והפנים, רתומים להבין שהתוכנית הזו היא קריטית ומהותית וחשובה גם לשמירה על חיי אדם.

עדיין אני מנסה להבין, מה זה אומר מבחינה מעשית? מה יראה תושב השכונה?

זה אומר שקודם נחבר את כל הרחובות ללא מוצא, ונעשה הכל למצוא דרך לאפשר לאנשים לצאת מעוד כיוונים אחרים. אני יודעת כי קיים קושי בגלל הטופוגרפיה ולכן אין לנו הרבה אפשרויות לחיבור אך נחפש את הדרך לעשות זאת. אנחנו רוצים למזער את הסכנות בגלל הרחובות הצרים שכיום הם רחובות ללא מוצא ואז גם נשנה את התשתיות, מה שיאפשר עוד בנייה ובסופו של דבר זה מה שיאפשר להרחיב את השכונה ולתקן את כל בעיית התחבורה שיש בה כיום. הצעד הבא זה להביא תקציבים, משרד הפנים עוזר לי בעניין זה. זה תהליך שייקח זמן, אני בתחילת התהליך, אבל זה יקרה.

דיברנו על שכונת ויז’ניץ, אז בואי נדבר גם על הדרך לשכונה. סליחה אבל זה נראה כמו עזה הכבישים הרעועים ברחוב השילוח. שומעים כל הזמן על שיפוצים שבדרך, מתי הצפי שיתחילו העבודות?

טוב, אני יכולה לומר לך שהרחובות האלו בתוכנית העבודה שלנו. אתה יכול לראות שכבר התחלנו את העבודות ברחוב בצלאל, ואנחנו מתכוונים להמשיך את העבודות גם ברחובות הסמוכים. שיפוץ כבישים בעיר  זה משהו שבליבי, חשוב לי לנצל את הבמה המכובדת שלך ולומר שיש כסף ומספיק כסף בעירייה, ואפשר וצריך לטפל בתשתיות ובכבישים הרעועים וכך נעשה.

עוד בעיה שיש בעיר ובכלל זה גם בשכונות החרדיות. חזירים. מה יהיה? הם עדיין מסתובבים לנו בעיר.

זה נכון, הם מסתובבים בעיר, אנחנו עושים הרבה פעולות כדי למגר זאת. אני יכולה לומר לך שבשכונות שעבדנו קשה המספר שלהם ירד משמעותית. הבעיה הקשה שלנו בנושא הזה, היא שאנשים מאכילים אותם ברחבי העיר במודע ושלא במודע. אם אתייחס לשכונות החרדיות, אז שם זה קורה שלא במודע. המנהג להשאיר לחם מחוץ לאשפה הוא שמביא אותם למצוא את המזון. אנחנו חייבים לשנות  הרגלים במרחב הציבורי יחד עם התושבים. אני שבה ואומרת, במקומות שעשינו פעולות יש פחות חזירים והם אף הלכו לערים סמוכות כי שם הם מוצאים יותר אוכל מאשר בשכונות שלנו. בחודשיים האחרונים אפשר לראות גורים של חזירים כי זו עונת ההמלטה שלהם, עם זאת צריך לקחת בחשבון שחלק גדול מהגורים האלו לא שורד, ואחד מהגורמים לאי הישרדותם היא חוסר במזון. התופעה תרד, היא בתהליך נכון. תופעה אקולוגית זה משהו שמצריך הרבה סבלנות.

לגבי החזירים הסוררים, אלו שאיבדו פחד מבני אדם, אני יכולה לומר שאנחנו מעתיקים אותם לאזור שמורת הטבע. מי שבפועל עושה את הפעולה המדוברת זו רשות הטבע והגנים שהיא היחידה הרשאית לעשות זאת ולהחליט. כדי לסבר את האוזן תדע שרק בחודש האחרון הוצאנו 19 חזירים, ויש מקרים מסויימים שגם אין ברירה אלא להמית. אבל כאמור אלו לא החלטות של העירייה אלא של רשות הטבע והגנים.

חלקו של הראיון עם ראש העיר נערך תוך כדי נסיעה עימה בין פגישה אחת לשניה, ובין סדר יום צפוף. אחד הביקורים בצהרי יום שלישי האחרון היה בחצר בית הספר רמב”ם שבנווה שאנן. קליש הגיעה לראות את פעילות עמותת החסד ‘נותנים באהבה’ של עקיבא וייץ וגיסו איתן שפירא. עם השניים היא מקיימת שיחה תוך כדי שהם עונים לטלפונים, משוחחים עם המתנדבים ונותנים הוראות ליציאה בדרך לעוד כמה בתים שיקבלו את ה’קמחא דפסחא’. ראש העיר שומעת על מקרי הרווחה הקשים שיש בעיר, והיא נכונה לעזור. ניכר שכואב לה המצב שאליו נקלעים חלק מתושבי העיר. בחצר בית הספר היא רואה את טור המכוניות שממתינים להעמסת סלי המזון, כשבין הרכבים גם רכבים ועובדי עירייה שבאו לסייע. “אני חושבת שזה חלק חשוב שגם העובדים שלנו: הפקחים, הסיירים ואנשי השיטור העירוני שלוקחים חלק בפעילות הנפלאה הזו, שאנו נאפשר להם זאת”.

כשהיא שם במעוז הציבור הדתי בנווה שאנן, אני שואל אותה על הקשר עם המגזר הדתי-לאומי. והיא משיבה שמדובר בקשר חזק וחברי מאוד. “אני קרובה אל הרבה פעילים מהקהילה ומהציבור הדתי לאומי, רק לפני חודש הייתי כאן בבית הספר רמב”ם, אני והעירייה עושים הרבה מאוד למען הציבור הנפלא הזה. לצערי הרב יש היום נתק קשה עם נציג הציבור שהם שלחו למועצת העיר, זה נציג שלדעתי מטעה אותם ומוליך אותם לכיוונים לא נכונים. יחד עם זאת אני מתחייבת שלא אפקיר אותם, אני לא מתכוונת להתעלם מהם בגלל הנציג שלהם, מבחינתי אעשה עבור הציבור הזה כל מה שאפשר.

אם נסתכל על המאקרו, מה השתנה כאן בזמן כהונתך?

אתה זוכר שצעירים נטשו את העיר לפני תחילת הקדנציה שלי? זה השתנה, יש התעוררות עירונית. ישנו שיפור שאולי עדיין לא מספיק מרגישים אותו, אבל הוא כאן בשטח. קח לדוגמא את מקומות העבודה שהתווספו בעיר בזמן הקדנציה שלי, אנחנו מדבר על יותר מ-4,000 מקומות ואני נלחמת להביא אל העיר עוד חברות כדי לייצר מקומות עבודה נוספים, למשל באינטל שמרחיבים את החברה הקיימת. זה לא משהו שנראה מחר, אבל תוך שנתיים שלוש והיו פה עוד מקומות עבודה נוספים. כך גם עם אגף התקשוב של חיל הים שסגני נחשון צוק עמל ונלחם שיהיו כאן, במרכז העיר. האגף הזה יקום בקרוב ויביא עוד  400 מקומות עבודה.

מה החזון שלך?

החזון שלי זה לייצר בחיפה עוד ועוד מקומות עבודה, לחבר את כל שכונות החוף אל הים, להביא להתחדשות שכונות, לפתח את אזורי הים וכמובן להרחיב את שדה התעופה של חיפה כך שיחבר אותנו עם כל אירופה, למרות שלצערי כרגע אין עם מי לדבר במשרד התחבורה.

אחת הטענות נגדך שמחרימים את העירייה בירושלים, קרי במשרדי הממשלה

אלו שטויות. הנה רק עכשיו קיבלנו ממשרד השיכון 80 מיליון שקל. זה קרה אחרי שבשבוע שעבר חתמתי על הסכם גג עם משרד השיכון, וחיפה נבחרה להיות אחת מ-12 ערים שחתמו, ועומדות לקבל את התקציב הזה להתחדשות עירונית ושיפוץ תשתיות. אנחנו היום העיר מספר אחת בתוכנית אב להתחדשות עירונית וכמות יחידות הדיור שמתוכננות פה. בשלוש השנים האחרונות עשינו מהפכה בתוכניות ההתחדשות העירונית. התושבים עדיין לא יכולים להרגיש זאת, כי ייקח זמן לראות זאת בשטח, עם זאת מי שעובד בתחום יודע זאת. לא בכדי קיבלנו את ההכרה ממשרד השיכון על העבודה הטובה של השנתיים וחצי האחרונות.

מריחים בחירות. את מתמודדת לקדנציה שניה?

ברור. תראה אני מודעת ליתרונות שלי ולחסרונות שלי. היתרון שלי הוא שאני רואה לטווח ארוך ולא חוששת להמתין בסבלנות לתהליכים ארוכים. החיסרון שלי הוא שאני לא פוליטיקאית רגילה שמסתכלת רק לטווח הקצר ומחפשת איזה סרט לגזור עוד חצי שנה. ביני לבין עצמי, אני יודעת שלא באתי לגזור סרטים אלא להציל את העיר הזו.

מה תרצי לאחל לתושבים?

שיהיה חג פסח כשר ושמח לכולם, שההתחדשות של האביב תורגש גם בעיר ושנצליח כולנו בכוחות משותפים לעשות טוב למען חיפה שלנו שכל כך יקרה לי ואני בטוחה שגם לתושבים.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן