צילום: ראובן כהן.

Bקצרה עם הרב אורי אוזן

הרב אורי אוזן, בן 34 תושב שכונת שפרינצק, אב לארבעה, רב בית הכנסת 'שער הרחמים' בשכונת שער העלייה, חבר מועצת העיר ויו"ר שס המקומי, ממשיך תוך כדי עסקנות ציבורית במסלול המבחנים של הרבנות. נולד בחיפה עבר לירושלים בילדותו ושב לחיפה ומאז הוא כאן.

אם לא הייתי גר בחיפה הייתי גר ב…?

ירושלים. ללא ספק. גרתי שם בילדות והייתי חוזר לשם. הקדושה באוויר, הסביבה, התרבות חיי החברה-  זה פשוט לחיות בפלטרין של מלך.

בן אדם שאני מעריך

אשתי. בן אדם גדול. לחיות לצד אדם שהוא מנוהל ע”י הציבור ולוותר לפעמים על תשומת לב הנדרשת, לגדל ולחנך את הילדים עם כל הקשיים שיש בדור ולא לוותר על קוצו של יו”ד בחינוך בסביבה לא חרדית ואפילו לא דתית במיוחד, ולהשאיר את הבית ברמה רוחנית גבוהה זה מסירות נפש!

משהו שלא יודעים עליי

שאני לא פוליטקאי. זה מצחיק אבל זו האמת! כפו עליי את התפקיד. קיבלתי אותו מרבותיי מתוך אמונת חכמים תמימה ובשליחות לדבר אחד להגדיל תורה בחיפה ולנטוע אמונה כמה שיותר בלבבות עם ישראל. זה התפקיד בדור הזה. זה לא העיסוק היחיד שלי כמובן, אנחנו עוסקים בצרכי ציבור וזיכוי הרבים מעבר לפוליטיקה כבר שנים, אז אני שמח לתת מהידע שיש למען כלל הציבור. לאנשים יש צד לטעות שמי שעוסק בפוליטיקה אז הוא עסקן בטלן מתורה. אז לא, אני משתדל מאד לשמור על הסדרים שהיו לי כמו בימי “האברכות” בכולל , ואני עדיין ממשיך במסלול המבחנים ברבנות. האחיזה בתורה שומרת על השפיות בכל התוהו שיש בחוץ ומשאירה אותי בן אדם בתוך כל הבאלגן.

דמות חיפאית שאני מעריך

מורי ורבי הרה”ג שי פרי שליט”א . קנאת סופרים תרבה חכמה. אצל הרב זה הרבה יותר. רק מי שמכיר ויודע את ההיסטוריה של הרב ואת ההיסטוריה של המוסדות, יכול להבין שמדובר במשהו מעל הטבע. להגיע בשליחות תמימה לחיפה כאברך צעיר עם ילד לפתוח ישיבה לבעלי תשובה לפני 25 שנים. זה טירוף! חיפה לפני 25 שנה לא הייתה רבע ביהדות ממה שיש היום. זה מגדלור אמיתי של תורה. והאהדה הגדולה ביותר שהכל נשאר באותה ענווה באותה אהבת ישראל ובאותו חשק ורצון לעשות ולקדם, כאילו רק עכשיו הוא התחיל עם כל הקשיים והניסיונות שיש בדרך למי שמחזיק מוסדות תורה.

כמה זמן בחיפה?

נולדתי בחיפה. היית לנו גיחה לירושלים כמו שהזכרתי. גרתי שם לתקופה של 4 שנים אבל חזרנו לחיפה כבר למעלה מ-25 שנה.

 

הייתי משנה בחיפה את?

זה מצריך ראיון בפני עצמו.

 

לעולם לא הייתי משנה בחיפה את?

המרקם של קירוב הלבבות שיש בעיר הזאת. פעילות של תורה מיוחדת בעיר שאי אפשר לעשות אותה בכל עיר אחרת בארץ ישראל. אנחנו מכירים אברכים מערים אחרות שלא מבינים את הניואנסים הפשוטים שיש לדבר עם הציבור שלא שומר תורה ומצוות כי הם לא חיים בסביבה כזאת. מי שגר בחיפה בשכונות המעורבות, שהיא בנויה מכל כך הרבה רבדים של אוכלוסייה יכול להבין את עניין הקירוב ואהבת הרחוקים

 

חסר לי בעיר

הבנה שהציבור שומרי התורה והמצוות מגיע להם כמו שמגיע לכולם. מבנים, מוסדות, אירועי תרבות, איכות חיים, כיתות לימוד נורמטיביות, גני ילדים ברמה טובה וכו’. לשמחתי בשנה וחצי האחרונות מאז כניסתי לקואליציה שמתי לנגד עיני את המטרה הזאת, לתת לציבור שומרי התורה והמצוות מה שמגיע להם, לא בחסד, אלא בזכות!!! זה כמובן דבר שמצריך שינוי תפיסה מעמיקה באוכלוסייה בכלל ובמוסדות הרשות המקומית בפרט. ראש העיר באמת הבינה את העניין וניסתה לעזור ככל יכולתה, אבל זה עניין של תפיסה עקומה בת שנים רבות ולכן זה עניין של זמן לשנות דברים כאלה. לשמחתי אני סבור שאנחנו בדרך הנכונה לתת את המיטב למען הציבור.

בשבת אני מתפלל בבית כנסת

שער הרחמים, בשכונת שער העליה.

איפה ילדיך מתחנכים?

הקטנים במוסדות חינוך “מאור חיים” של הרב שי פרי במערב חיפה, והגדולים בבתי הספר בשכונת הדר.

 

מה השאלה שכל הזמן שואלים אותך?

למה אתה לא עונה?! בבדיחותא. אנשים מסביב לא מבינים שלהיות איש ציבור זה מאד קשה. ראשית אין סיוע, אין מזכירה, אין עוזרים, יש את התעסוקה היומיומית שממנה אני מתפרנס כי חבר מועצה זה בהתנדבות מלאה. ויש לזה תוספת של שעות בבית עם הילדים ושמירה על סדרי לימוד, ובתוך כל זה להכניס במסירות את צרכי הציבור ולענות תמיד לכולם זה קצת קשה. אבל בסוף אני משתדל לחזור לכולם ולתת מענה לכל מי שצריך.

אם אשב לשיחה עם ראש העיר אגיד לה ש……

שהיא עשתה מהפכה בעולם התורה בעיר. היא ידעה לשים  את הציבור שומרי התורה והמצוות ולאו דווקא חרדים, על המפה. זאת אוכלוסייה “שקופה” שאף אחד לא התייחס לצרכים שלהם, לא רק שלא התייחסו אליהם אלא הצרו צעדיהם במטרה להוקיע אותם מהעיר. זה היה בדברים המינימליים ביותר של גני ילדים ומוסדות חינוך, אירועי תרבות ופנאי וכו’. היא כן הייתה צריכה להכיר בהתחלה יותר לעומק את הזרמים השונים בעיר ואת המרקמים שיש בעיר בין כולם. זה היה מונע הרבה בעיות אבל בסה”כ אני חושב שהיא עשתה שינוי גדול בנושא הזה.

הרב שי פרי

כבר דיברנו, עפר תחת כפות רגליו – הרוח האגבית האמיתית ביחד עם כל רבני העיר לכל מה שקורה בציבור הספרדי בחיפה ובתנועת ש”ס חיפה בכלל. הרב ידע לקחת את כולם, ליישר קו אחיד ולהנחות את העשייה הציבורית שתהיה הכי שוויונית בין כלל הקהילות בעיר ללא יוצא מן הכלל!

עין הים

שכונה מדהימה. בני ברק קטנה בתוך חיפה, שבה יש משפחות חרדיות, אברכים, ילדים מתוקים מדבש. בשכונה כזאת זה נפלא ביותר לראות את האיזון בין חרדים לערבים בשכונה אחת. דוגמא למופת לעיר חיפה שעם קצת ויתור (לא רוחני כמובן) של כל צד אפשר גם אחרת.

איפה אתה בעוד עשור?

כרגע חי את העשייה למען הכלל. שאתה יודע שכל רגע אתה מקיים תורה, אז אתה חושב כמה אפשר עוד לחטוף ולעשות. לאן השם יוביל אותנו לא יודע. אנחנו במשימה בעולם הזה וצריך לעבור אותה בהצלחה מה יהיו התפקידים שלנו כדי להגיע להשלמת המשימה רק השם יודע.

 

הקואליציה בעירייה?

חבל….זה מה שיש לי לומר. יש חברי מועצה כל כך איכותיים וטובים. לחלקם יש אידיאולוגיות בריאות וטובות למען העיר. זה ירד לפסים אישיים וזה איבד כיוון. אני חושב שעם קצת גמישות בין הצדדים הייתה אפשרות להחזיר את הרכבת למסלול. ניסינו בכל הכוח לעזור לאזן בין הצדדים אבל לא עלתה בידינו. אני אוהב את כולם. משתדל מאד לא ליצור מחלוקות עם אף אחד. מותר לכל אחד לחשוב מה שהוא רוצה ולא חייב לחשוב כמוני, אבל אני כן חושב שבהידברות נכונה היה אפשר לפתור את הפלונטר. בסופו של יום מי שמפסיד מכל העניין אלו תושבי חיפה.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן