Bקצרה עם עודד שבזי

עודד שבזי, בן 54 נולד בכרכור התגורר בחיפה והיום מתגורר ברכסים ומנהל את הת"ת הספרדי 'מורשת התורה - זכרון אברהם' בחיפה. אב לשישה ילדים וסבא לשבעה נכדים. למד במדרשית הנוער ובקריית הרצוג. בוגר מגמת הנדסה, מחשבים ואקלטרוניקה בטכניון. בתפקידיו השונים הצליח להביא להקמת שיעורי תורה בבסיס חיל האוויר בחצרים.

המקום האהוב עליי בחיפה?

נו, ברור.. תלמוד התורה שלי – ‘זכרון אברהם’.

בן אדם שאני מעריך

הרב מרדכי ליבר כהן, ראש כולל ‘באור תורה’, חתנו של הרב קוך זצ”ל.

משהו שלא יודעים עליי

שאני אדם ביישן

דמות חיפאית שאני מעריך

הרב יעקב אברג’יל שליט”א. אני מכיר את הרב למעלה מ-30 שנה, ההתמדה שלו והעמל שלו בלימוד התורה מדהימה אותי בכל פעם מחדש.

הייתי משנה בחיפה את…

את המדרגות והעליות שבעיר הזו.

לעולם לא הייתי משנה בחיפה את...

את האחדות והאחווה שיש בין הקהילות כולן.

חסר לי בעיר

יותר מוסדות חינוך לציבור החרדי ובפרט לציבור הספרדי. היום לציבור הספרדי החרדי אין בית ספר ‘בית יעקב’ משלו כמו שיש במקומות רבים בארץ. אין לנו תיכון, אין לקהילה הספרדית מו”צ ומורה הוראה, זה דבר שמבחינתי מאוד חסר בעיר הזו.

מה השאלה שכל הזמן שואלים אותי

מתי תפתח ‘בית יעקב לבנות’

אם אשב לשיחה עם ראש העיר אגיד לה ש…

שצריך לטפל בצורה הרבה יותר מעמיקה ב’נוער בסיכון’ שנמצא ברחובות.

מה משך אותך למקצוע החינוך?

זה ברור שמשמים החליטו שזו השליחות שלי, אז כך הגעתי. אם אתה שואל איך זה קרה בפועל, אז זה קרה כשישבתי בכולל והייתי אברך. באחד הימים נכנסו לכולל ואמרו שחסר מלמד בתלמוד תורה ‘יגדיל תורה’, אז מי מהאברכים יכול להגיע ללמד. האברכים הצביעו עליי, ואמרו הרב עודד הוא האיש שיכול לעשות זאת. הלכתי לשם ואח”כ התחלתי להיות מחנך בכיתה א’, משם קפצתי לכיתות ג’, ד’, ז’ ואז לכיתה ח’. באותו שלב גם הקמתי את לימודי אחה”צ של התלמוד תורה, ומשם הדרך הייתה קצרה שהודיעו לי שנותנים לי את הריכוז של התלמוד תורה.

זה קורה ב’יגדיל תורה’, ואיך נכנסת לחינוך,  איך הגעת לניהול?

תלמוד תורה ‘יגדיל תורה’ נסגר, ואז קבוצת אברכים מכולל ‘מורשה’ החליטו שצריך לתת מענה לתלמוד תורה שנסגר, החליטו לפתוח את התלמוד תורה הספרדי ברחוב רבי עקיבא, שלחו אותי לשם חלוץ. פתחתי כיתה ראשונה והחלטנו שאם תיהיה הצלחה אז נמשיך. כך שנה אחר שנה המקום התפתח, ובחלוף ארבע שנים ביקשו ממני לקחת את הניהול על המקום והשאר היסטוריה.

בשלב מסויים המשכת לנהל אבל גם הפכת לחבר מועצה בעיריית חיפה, מה הוביל אותך לשם?

התסכול. במשך השנים הייתי פשוט מתוסכל מהיחס לציבור החרדי-ספרדי בעיר. במשך 26 שנים אני מנהל את התלמוד תורה, ורואה לנגד עייני את התת-תנאים שהם ממש מעברה. כל הניסיונות שלי ושל אחרים לקדם את דרישתנו למבנה קבע לא צלחו. התסכול הזה גרם לי להחליט להיות חבר מועצת עיר כשמטרה אחת לנגד עייני והיא דאגה למבנה לתלמוד התורה הספרדי. החלטתי שכל עוד לא יהיה מבנה, אני אלחם מהמקום הכי גבוה.

ובכל זאת לקח זמן להשיג את המבנה, זה קרה רק בשלהי הקדנציה

נכון. זו הייתה מלחמה ארוכה, ואני יכול לומר לך שהיו לא מעט ישיבות מועצה שלא הופעתי בהם והפגנתי הפגנת יחיד. זה עשה הרבה רעש, אבל הודעתי כל עוד לא מממשים את ההסכם הקואליציוני איתי ולא נותנים את מה שהתחייבו, אני במלחמה. לשמחתי בסוף הקדנציה קיבלתי מפתחות למבנה, והייתה לנו הצלחה בנושא.

מדוע עזבת את התפקיד של חבר מועצה?

כי במהות שלי אני לא איש פוליטי, אלא איש חינוך. נכנסתי לפוליטיקה רק כדי לדאוג לציבור הספרדי שיהיה לו את המבנה. האמנתי שהציבור הזה צריך לקבל את המקום שלו, ואחרי שקיבלתי מבנה אמרתי שהתוצאות מדברות בעד עצמם. ב”ה היום ציבור האברכים הספרדי מגיע לתלמוד תורה, משפחות שולחות את ילדיהם לקבל את החינוך הזה, וזה דבר שללא התנאים של מבנה, היה קשה לנו לשכנע.

 אז אחרי שטענת שאין בית ספר יסודי, זה אומר שאתה מתכוון לחזור לעירייה?

לא. בניגוד לתלמוד תורה ששם הבעיה הייתה מבנה, , במקרה של בית ספר יסודי לבנות ספרדיות, זה משהו שצריך להכשיר את הקרקע אצל ההורים, ולהסביר להם שמה שטוב בכל הארץ לציבור החרדי, טוב גם כאן בחיפה.

מה היעד הבא שהצבת לעצך?

היעד שלי הבא שתיהיה פה ישיבה קטנה, כי היום אין כלום לציבור הספרדי. בניגוד לבית יעקב שאפשר להסתדר עם הקיים, ישיבה ספרדית אין בכלל. אני קנאי לציבור החרדי הספרדי שיקבלו את מה שמגיע להם. הציבור שלנו מרגיש קצת יתום בעיר חיפה וה’ יעזור שניהיה שליחים וטוב.

מנגד, אי אפשר שלא לראות את המהפכה התורנית בעיר.

נכון. ממש כך. תראה את מה שעושה הרב שי פרי שליט”א. אני עומד נפעם וממש מתפעל כל פעם מרמת ההשקעה של הרב, מהאיכות האנושית שיוצאת מהישיבה. ככל שאני מכיר את האנשים שם ורואה איך הם נכנסו ואיך הם יצאו משם זה מדהים אותי כל פעם. הרב כל כולו חי ונושם את הישיבה, והנה התוצאות מדברות בעד עצמן. אתה יכול לראות היום הרבה משפחות שיצאו לתפקידי מפתח בישיבות וכוללים, והפכו לתלמידי חכמים וכל כולם מסירות נפש.. זה מפעל שנמצא אמנם בשכונות הפריפריה של העיר, אבל הוא מגדל-אור לכל העיר כולה. בשבילי הרב פרי שליט”א, הוא סמל של מסירות נפש ודביקות במטרה. לצד זאת, אני תמיד רואה מול עיני דמויות תורניות בחיפה כמו הרב יעקב אברג’יל, הרב מרדכי לידר והרב מאיר דב רכניצר שליט”א,שהם מבחינתי סמל לעמל תורה. אני קשור אליהם בלב ונפש אם אני צריך לקבל דחף של לימוד תורה זה מהם.

אפרופו לימוד תורה, אתה הקמת שיעורי תורה

בביתי ב”ה היה כולל ושיעורי תורה, אבל אם יש דבר שאני מאוד גאה בו זה שיעורי התורה שהקמתי בבסיס חצרים של חיל האוויר בדרום. בתפקידים השונים שעשיתי כבוגר רפא”ל, זכיתי בדבר הזה של הקמת שיעורי התורה בבסיס הצבאי בדרום, זו הייתה תקופה שהייתי מאוד מקושר לרב ישכר מאיר בנתיבות ולרב ראובן גרשונביץ זצ”ל.

בשבוע האחרון נשרף כל ביתך עד היסוד, תאר לי את הרגעים של קבלת ההודעה על כך?

ישבתי בתלמוד תורה לעוד יום שיגרתי. לפתע אני מקבל טלפון מהבן שלי שהיה בירושלים ושואל אותי היכן אני. השבתי שאני בתלמוד תורה. הוא אומר לי אבא, הילדים שלי אצלך ואני שומע שהבית שלכם נשרף, תבדוק מה קורה. באותו רגע זינקתי החוצה לכיוון הרכב, אלו היו רגעים קשים, הבנתי שאני לא מסוגל לנסוע הבייתה, התקשרתי לחתני שגר בסמיכות לתלמוד תורה, וביקשתי ממנו שיבוא לנהוג.

מה עובר לך בראש באותם רגעים?

מה לא? לשמחתי תוך כדי נסיעה קיבלתי הודעה שכל בני המשפחה נמלטו מהשריפה ונמצאים במקום מבטחים, וכולם בריאים ושלמים. זה היה רגע מרגיע.

ואז מגיעים לבית…

כן. ואז מגיעים לבית ואתה עומד מולו ולא מאמין. לא דמיינתי את גודל הנזק כך. אתה רואה את הבית שלך עם כל מה שהיה לך בו שהפך לאי חרבות. כל הרכוש, כל התכולה, הכל הלך לאיבוד. אתה רואה בית שהיה בית של חסד כפשוטו, מקום שהשאלנו בו ציוד לרוב, ואפילו את החצר שלנו שהיינו נותנים בהשאלה למטרות חסד, הכל איננו עוד.

וביטוח יש?

רק על המבנה, וגם עליו אני מתפלל שנקבל כיסוי מלא. אבל על התכולה אין ביטוח.

מה גרם לשריפה הזו?

יש לנו רכב חשמלי והמטען שלו הוא שגרם להתלקחות. היה לי בחצר מבנה שכל כולו היה מעץ והפכתי אותו למקום שהיה כולל ערב. שם הייתה עמדת ההטענה, וכנראה קצר שהיה שם הוא שהביא להתלקחות. העובדה שהמבנה היה מעץ גרם לכך שההתלקחות תיהיה מהירה וזה הפך לומר בעירה. כך יצא שתוך 30 דקות נחרב בית של 30 שנה על כל תכולתו.

לאן הולכים כשאין בית?

הרגע הראשוני אחרי שאתה עומד ערום ועריה בהגדרה, אתה הכי קרוב לקב”ה, ואז פשוט היה לי ביטחון בקב”ה שמי שנתן ולקח הוא גם זה שידאג לי. הלכתי לבת שלי שגרה בחיפה כמובן עד אשר נמצא דירה להשתכן בה. אבל לא הצלחתי להירדם בלילה מרוב התרגשות. מה שקרה אז, שפשוט קמתי והעליתי דברים על הכתב ותליתי זאת במה שהיה פעם חצר הבית.

זה ממש שיעור באמונה

לגמרי. אני מאמין באמונה שלימה ובכל מאודי שזה לא במקרה. הבית הזה הוא בית שהרב קוך זצ”ל הגיע ערב ערב למסור שיעור, בית שיש בו שיעורים. אבל אתה יודע מה הדבר הראשון שעלה לי באותם רגעים שחשבתי שאין לי בית? שגם לשכנה שלי אין בית, מיום שחרב בית המקדש אולי צריך להרגיש את הצער האמיתי של חורבן הבית ולא סתם שזה קרה בערב ראש חודש אב, ואז חשבתי שאולי זה בשביל לעורר את הציבור, וחשבון נפש ונרוויח מזה לקדש שם שמים.

בעצם הכל נשרף עד היסוד כולל זכרונות, זה להתחיל את החיים מאפס

תמיד יש לי כלל הנקוט בידי. אבא שלי אמר לי שדמעות צריך להוציא על נכסים ושהדברים הטובים יישארו איתנו לעולם הבא. מה שבעולם הזה הולך, אז חבל לבכות כי מה ייתן ומה יוסיף. גם מורי ורבי הרב קוך זצ”ל, ראיתי איך הוא ייקר את הנושאים הרוחניים וביטל את הדברים הגשמיים. דבר גשמי הולך ובא, יש בית אין בית, יש אוטו אין אוטו. לסבא וסבתא שלי לא היה כזה רכב וכזה בית והם חיו טוב יותר ממני. האיכות האנושית לא נמדדת בחומר אלא ברוח. יש או אין, זה יותר נוח אולי אבל לא בטוח שזה יותר טוב. אני מודה לה’ שזו הייתה התגובה שלי.

אבל החיים משתנים

כן. אני רואה איך שגרת היום וסדר היום משתנה. כמה הוצאות כספיות יש עכשיו. צריך לעו”ד ולשמאי ולדירה, ואין… אז זה כל השגרה משתנית, אבל בכל הקשור לשיגרה הרוחנית אני לא נותן להשתנות. אני נוסע כל בוקר מחיפה לרכסים וחוזר הכל כדי להיות בבית הכנסת שלי, במניין שלי להמשיך את השיגרה הרוחנית. שתיהיה תפילה במניין, שיהיה לי את הלימוד היומי שלי. אני מאמין באמונה שלימה שהקב”ה מזמן לי משהו הרבה יותר גדול.

 

אסוציאציות

שריפת הבית

הודאה לה’ ויציאה לגאולה.

תלמוד תורה ‘זכרון אברהם’

מקור החיות שלי

שס

מפעל חייו של הרב עובדיה.

עיריית חיפה

תחנה לדאוג לצרכי הרבים.

חיפה

כשמה כן היא. חי פה – חיים רוחניים.

הקהילה החרדית בחיפה

נחת רוח לה’ יתברך.

עינת קליש

שליחה עם כוונות טובות.

הרב שי פרי שליט”א

יהודי יקר עם מפעל עצום של תורה וחסד

אריה דרעי

איש של העדה הנלחם למען זכויות הציבור.

אורי אוזן

איש רב פעלים.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן