בית המשפט חיפה. צילום: 970

בבית המשפט הוברר: הנשק חלוד, ישן ולא שייך לחשודים

במהלך דיון הארכת מעצר של שני תושבי השכונה החרדית בהדר, הוברר כי הנשק שנתפס הוא חלוד וישן ממלחמת ששת הימים ולא שייך כלל לחשודים. השופטת הביעה תמיהה מדוע לא נחקר בעל הדירה לו שייך הנשק, למרות שהגיע מיוזמתו להצהיר כי הוא שהחזיק בנשק המדובר בביתו. עו"ד נועם נהרי בשיחה עם אתר 970: "נעשה לחשודים עוול ועינוי דין".

בית משפט השלום בחיפה דן בצהרים (שלישי) בהארכת מעצרם של שניים מאנ”ש, שנעצרו אתמול בגין חשד להחזקת נשק ואמצעי לחימה, אלא שבמהלך הדיון הוברר כי מדובר בכלל רובה ישן ממלחמת ששת הימים שכולו חלוד וכי אין כל קשר לחשודים שכלל לא ידעו על הנשק.

במהלך הדיון הוברר כי צו חיפוש הוצא על ידי המשטרה הן על הבית של החשוד השני, והן על הבית שבו התגורר החשוד הראשון. עוד עלה בדיון כי פועל ערבי שעבד בשיפוץ הדירה, הבחין במה שהגדירה המשטרה כאמצעי הלחימה והוא שהתלונן במשטרת שפרעם על הנשק המדובר, מה שהביא למעצרם של השניים.

עורכי דינם של שני החשודים עו”ד נהרי נועם ועו”ד שמעון קוקוש טענו כי התקיימו שיפוצים בביתם של בני זוג מבוגרים ברחוב מיכאל, ובמהלך השיפוץ נמצא נשק שהיה בבוידעם ושהוצא משם יום קודם לכן. עוד טענו כי הנשק היה שייך לצבא ומי שהביא אותו היה בעל הדירה (סב אחד החשודים) שקנה אותו לפני שנים רבות, והנשק יכול להעיד על עצמו שהוא מלא בחלודה.

עורך הדין טען כי החשוד מתגורר אמנם בדירה אך לא בחדר בו נמצא הנשק המדובר, הוא אינו יודע מה זה ואין לו כל קשר לנשק. לדבריו, באותה מידה שהיה בבית הוא גם יכול היה שלא להיות ולא היה נעצר, וכי רק בשל היותו הבן של בעל הדירה הוא נעצר.

במהלך הדיון העלה פרקליטו של החשוד מספר טענות נגד המשטרה. כך למשל הוא שאל מדוע לא נעצרו בני הזוג המבוגרים שהינם בעלי הדירה, ושלכל ברור כי הבעל הבית הוא שהביא את הנשק לפני עשרות שנים. “לא יעלה על הדעת שלפחות את שני בני הזוג לא חוקרים אפילו חקירה ראשונית, או תחקור, בטח כשהחשד שבעל הבית עצמו הוא זה שהביא את הנשק, וכאשר רואים שהנשק ישן ומלא חלודה”.

גם בנוגע למעצר עצמו טען עורך דינם כי הדבר לא פחות ממקומם, זאת לאחר שלדבריו חתמו על צו מעצר טרם חקירת החשודים.

הדברים עלו לאחר שעורך הדין שאל את נציג המשטרה באיזה שעה חתם הקצין על צו מעצר, וזה לא ידע להשיב ובית המשפט השיב שהדבר קרה בשעה 12:20 אתמול. “אני ביקרתי את שני העצורים בתחנת המשטרה בשעה שלוש אתמול והם עדיין לא נחקרו ולא היו עצורים, כך שלא יכול להיות שכבר בשעה 12:20 עשו אסמכתא לכליאה, לפני ראיון ולפני החקירה”, כבל עורך דינם וביקש לומר לבית המשפט כי הוא עצמו פנה אתמול לקצין המשטרה וביקש ממנו שיבדוק את הנשק, את העובדה שמדבר במשהו חלוד ושאין כל קשר למי משני החשודים ושישקול לשחררם, אולם לדבריו אותו קצין הגיב כי הוא החליט לעצור, “קודם עוצרים ואח”כ מאריכים מעצר ואז מקבלים החלטות”.

לסיכום טען עורך דינם כי בית המשפט זה מקום לעצור הליכים לא חוקיים ולא תקניים שפוגעים בכבוד של אדם ובזכויותיו. “נרמסו פה זכויות של אדם ואני מבקש לשחררו לאלתר. כל מה שצריך לחקור זה את ההורים, ולא עשו אפילו קצה של פעולה להגיע לחקר האמת.

למרות כל זאת קבעה השופטת כי קיים יסוד סביר לחשד כי החשוד היה מעורב בביצוע העבירות המיוחסות לו בבקשת הארכת המעצר. “לא התעלמתי מטענות בא כוח החשוד כי אסמכתא לכליאה נחתמה עוד בטרם נחקר החשוד וייתכן והדבר נכון, יחד עם זאת מהמסכים עולה כי החשוד כן הובא בפני קצין שחתם על האסמכתא לאחר שעיין בחומר חקירה שנאספו עד כה ובחר שלא להגיב על החשודות ולכן לא מצאתי כי נפל פגם המצדיק שחרורו של החשוד לאלתר”.

בשל כך האריכה השופטת את מעצרו עד יום חמישי בצהרים, כשהיא מבהירה למשטרה כי מצופה שבמהלך ההארכה שתינתן גם בעלי הבית ייחקרו ותתקבל גרסתם.

כאן המקום לציין כי במהלך הדיון בעניינו של החשוד השני שנערך כשעה לאחר מכן, טען עורך דינו כי על מנת לשלול כל קשר לשני החשודים, החליט בעל הדירה לגשת לתחנת משטרה בדרום הארץ ולתת גירסתו כשהוא מבהיר שמדובר בנשק שלו. כאן המקום לציין כי שופטת המעצרים הביעה תמיהה על משטרת קריית גת  שסירבה לחקור את בעל הדירה (הסבא) שהגיע מיוזמתו לתחנה. “תמוה בעיני מדוע משטרת ישראל סרבה לחקור את החשוד בתחנת קרית גת כאשר זו אחת הפעולות המבוקשות לביצוע, ומן הראוי היה לחקוא אותו עם הגעתו לתחנת המשטרה, וכל זה בשים לב למצבו הרפואי של אותו העד”.

בשיחה עם אתר 970 אומר עו”ד נהרי כי לא מתקבלת קלות הדעת לעצור אנשים ולגרום להם לעינוי דין שכזה. קצין החקירות עשה דבר בניגוד לחוק, וכי אף אחד מהחשודים לא רכש ולא החזיק את הנשק החלוד הזה. “שלחנו שני אנשים מבוגרים למשטרת שפרעם למרות שהם סיעודיים והדבר קשה להם, ורק כדי שהאמת תצא לאור והאירוע הזה יסתיים בשעות הקרובות. אנו מצפים מהמשטרה שכך אכן יקרה”.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן