מפעל ביגה. צילום: 970

תנאי כשרות ללא פשרות תמורת החזרת התעודה לשבועיים לביגה

אחרי יממה שבה הוסרה ההשגחה ממפעל ביגה ע"י הרבנות חיפה, הלילה (שני) הוחלט להשיב את הכשרות למשך שבועיים תוך העמדת תנאי כשרות ללא פשרות.

יממה אחרי שהוסרה הכשרות ממפעל ביגה, החליטו ברבנות חיפה להשיב את הכשרות לאחר העמדת תנאים ברורים, כשחריגה מהם תביא להסרה של הכשרות.

את ההודעה על הסרת הכשרות קיבלו אתמול במפעל ‘ביגה’ שממוקם באזור התעשייה שבצ’ק פוסט, לאחר שכבר לפני שבועיים הודיעו ברבנות חיפה על הכוונה להסיר את תעודת ההכשר בשל ליקויי כשרות שנתגלו ומכתב התראה שנשלח. “מהתנהלותכם ניכר כי אין בכוונתכם לשתף פעולה עם המשגיח ומפקח הרבנות לתיקון הליקויים, ועל כן החלטתי להסיר את תעודת ההכשר”, נכתב במכתב שנשלח לחברה, תוך ציון הסעיפים שבגינם התקבלה ההחלטה.

כך למשל נכתב כי התנור הגדול נדלק מידי יום על ידי עובד עכו”ם, וזאת חרף העובדה שנדרשו לתאם עם המשגיח את הדלקת התנור בשעות נוכחותו. עוד צויין כי בביקורות האחרונות עולה שבמחלקה ללא גלוטן קיימת נגיעות של חקרים ומעופפים שונים, ולמרות ההתראות לא פעלו למציאת פתרון למניעת נגיעות שונות במחסן.

נקודות בעייתיות נוספות שהועלו במכתב דיברו על כך שאין הפרדה בתבניות ועגלות שבין פרווה לחלבי, ובביקורות השונות שנערכו, נמצאו תבניות ממחלקת המאפיה בקונדיטוריה וכן להפך, כשברקע אין משמעת בקרב העובדים באשר לנהלי ההפרדה, ועובדים משתמשים בתבניות המסומנות כפרווה במאפייה, למוצרים חלביים בקונדיטוריה.  עוד נטען כי בקרב עובדי המפעל קיים חוסר רצינות ומשמעת כלפי הטמעת נהלי הכשרות.

בעקבות כך החליט מ”מ מנהל מחלקת הכשרות בחיפה הרב אילן מלכה, להסיר את הכשרות, ובהודעה שנשלחה לחברה נכתב כי עליהם להסיר כל סממן כשרות המופיע בעסק על גבי שילוט או בכל פרסום.

כבר אמש פנינו באתר 970 אל השיווק של החברה כדי לקבל תגובתם, אולם רק הבוקר (שני) הפנו אותנו אל אנשי יחסי הציבור של החברה. גם כאשר פנינו אליהם לא קיבלנו תגובה. שעות לאחר מכן נכתבו לנו שלוש המילים הבאות: “מצטערת מחכה לבדיקה”.

הלילה (שני) אמר לנו גורם ברבנות חיפה, כי הוחלט להחזיר את תעודת הכשרות תוך הצבת תנאים ברורים שעליהם התחייבו במפעל.

במכתב על החזרת הכשרות למפעל ביגה, פורטו עשרה ליקויים שנמצאו במפעל, וכך נכתב: “אי עמידה בהסכם להצבת משגיח ונאמני כשרות בכל משך פעילות המפעל. חוסר וודאות ושליטה כשרותית בהדלקת תנור ע”י ישראל. נגיעות חקרים ומעופפים במחלקה ללא גלוטן. ערבוב בתבניות ועגלות בין פרווה לחלבי. חוסר שיתוף פעולה מצד עובדי המפעל ביחס להטמעה ויישום נהלי הכשרות במתקני המפעל. אחסון קמח מנופה שאינו מיועד לשימוש מיידי, בטמפרטורה העלולה להביא להתלעה ושלא בהתאם לנהלי הרבנות. אי החלפת וניקוי הקמחים שנותרו במקמחת לאחר יום עבודה. לא נוהל דו”ח הפרשת חלה בהתאם לנהלי הרבנות וחוסר שתוף פעולה עם משגיח הכשרות לצורך מילוי תפקידו”.

בהודעה נכתב כי מיד לאחר מסירת הודעת ההסרה התקיימה שיחת טלפון ביוזמת בעלי המפעל שבה הביעו את רצונם לטפל באופן מיידי בכל הליקויים, ולאחר שהמפעל הושבת מכל פעילות ייצור ביממה האחרונה ומאחר וכל הליקויים תוקנו לפי דרישות הרה”ג יצחק לוי שליט”א, ובליווי יועץ כשרות ומפקחי הרבנות, פנו בעלי המפעל להחזרת הכשרות תוך התחייבותם לתקן את הדברים הבאים:

יוצבו באופן מידי נאמני כשרות 24 שעות – 3 נאמני כשרות במשמרות, במשך כל זמן פעילות המפעל. הוצב משגיח כשרות למשך 6 שעות. משגיח ונאמני עשרות יוכלו להדליק ולכבות את התנור בכל זמן שיראו לנכון, והמשגיח יבצע כיבוי והדלקה מידי בוקר ובמוצאי שבת.

עוד נכתב כי התבצעה הדברה ותתבצע הדברה תקופתית באופן שוטף בכלל מחלקות המפעל ובמחסני חומרי הגלם בפיקוח ובתיאום עם המשגיח מראש וזה יתבצע על ידי איש מקצוע. במהלך היום סומנו כלל הכלים, התבניות והעגלות החלביות, ובוצעו הפרדות בתבניות העבודה.

בנוגע להפרשת חלה היא תתבצע מכל עיסה ועיסה כפי נוהל הרבות הראשית וימולא דו”ח בהתאם. עוד נקבע כי המפעל יפתח את שעריו לא יוקדם מחצי שעה לאחר צאת השבת. כן סוכם כי באחריות סמנכ”ל המפעל לאפשר סיוע פיזי למשגיח הכשרות לפי הצורך.

לצד כל זאת נכתבו תנאים נוספים שעליהם התחייבו בעלי המפעל לעמוד, ובעקבות כך נקבע כי הרבנות חיפה תחזיר את הכשרות למפעל החל מיום שלישי ועד ל-יט’ באלול, ואז התעודה תחודש בהתאם לעמידה עקבית מצד בעלי המפעל בנהלי הרבנות לתנאים. עם זאת הובהר לבעלי המפעל כי כל המוצרים שתאריך ייצורם עד יום ראשון האחרון, הוא ייצא לשיווק תחת כשרות רגילה בלבד.

המהלך המדובר היווה רעש של ממש בתחום ההסעדה, שכן מפעל ביגה מספק את תוצרתו למסעדות ‘גרג’, וכפי שנכתב באתר האינטרנט של החברה: “כיום ביגה מפיצה את מוצריה לכל רשת בתי הקפה גרג בפריסה ארצית ולנקודות רבות אחרות ברחבי הארץ, סה״כ כ- 130 נקודות מכירה”.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן