צילום: הקריה הרפואית רמבם

לראשונה בצפון: השתלת קוצב נגד דיכאון

המרכז הרפואי רמב"ם פורץ דרך בצפון עם השתלת קוצב נגד דיכאון. לראשונה בוצע ניתוח להשתלת קוצב וגאלי שנותן טיפול באמצעות גרייה לעצב התועה (ואגוס) השמאלי באזור הצוואר.

חולים רבים הסובלים מדיכאון מתמודדים עם מציאות מורכבת עבורם ונדרשים ליטול תרופות על בסיס יומי כדי להמשיך בשגרת יומם. אולם על פי מחקרים נמצא כי למעלה מ-30% מהחולים הללו אינם מגיבים לתרופות או כל טיפול מקובל אחר עם פגיעה קשה בתפקודם, באיכות חייהם ועלייה משמעותית בסיכון לאובדנות. כעת ולראשונה בקריה הרפואית רמב”ם, בוצע ניתוח להשתלת קוצב וגאלי – VNS – שמשמעו Vagus Nerve Stimulation – טיפול באמצעות גרייה לעצב התועה (ואגוס) השמאלי באזור הצוואר. עצב זה הוא אחת מדרכי התקשורת העיקריות בין הגוף למוח ובאמצעות יצירת פולסים חשמליים המשודרים מהקוצב היישר אל העצב ע”י אלקטרודות זעירות, ישנה השראה של פעילות חשמלית, דבר היוצר שינויים בקישוריות בין אזורים שונים ומסייע בהפחתה משמעותית של תסמיני הדיכאון. יש לציין כי VNS מקובל מאוד כטיפול למי שסובל מאפילפסיה עמידה.

מי שביצע את הפעולה הוא ד”ר ליאור לב-טוב, רופא בכיר במחלקה לנוירוכירורגיה, אשר חזר לאחרונה מ-3 שנות התמחות קלינית ומחקרית בסטנפורד שבארה”ב, כשבאמתחתו, ניסיון שצבר בתחום עם הכלים החדשניים השאולים בחלקם מעולם האפילפסיה. עם ההבנה המחקרית הזו, הגיע ד”ר לב-טוב אל שולחן הניתוחים לאחרונה, שם הוא השתיל קוצב מתקדם וחדשני מסוג VNS במטופלת, אשר מזה תקופה ארוכה לא הגיבה לקווי טיפול הפסיכיאטריים המקובלים ונאלצה להתמודד עם תסמיני דיכאון קשים ומורכבים עבורה, וזאת לאחר מספר ניסיונות אובדניים.

“מדובר בטיפול חדשני שביצענו אותו לראשונה ברמב”ם. מדובר בטיפול יעיל עם פרופיל בטיחותי גבוה ומוכר בעולם המערבי, המאפשר לנו להחזיר את השליטה של המטופלת על חייה, לצד שיפור באיכות החיים עם פרופיל שיקומי ברור. חשוב להבין שסוג הטיפול הזה, מאפשר השפעה גוברת ומתמשכת לאורך זמן. על אף שהתוצאות אינן מיידיות, הסבל איתו המטופלת התמודדה עד היום בלית ברירה, יורד באופן משמעותי ומחזיר לה את איכות חייה באופן הדרגתי.

מדוע מטופל הסובל מדיכאון נדרש בעצם לביצוע פולשני שכזה?

יש דרכי טיפול רבות על מנת להתמודד עם תסמיני דיכאון בקרב מטופלים, אבל כ-30% מהמטופלים הללו סובלים מעמידות לתרופות וטיפולים פסיכולוגים, ואלו נאלצים להתמודד עם קווי טיפול נוספים כגון טיפול בנזעי חשמל (שידור אנרגיה חשמלית בעוצמה גבוהה להשראת פרכוסים מכוונים), שדות מגנטים, שימוש בחומרים פסיכודאליים וגישות נוספות מקובלות על פי הספרות הרפואית הרווחת. במקרים כאלה אנחנו מגייסים טכנולוגיה פורצת דרך מעולם האפילפסיה על מנת לבסס קשרים במוח של המטופל המאפשרים הפחתה משמעותית של הסימפטומים הדיכאוניים.

כעת ולראשונה ברמב”ם, בוצע ניתוח השתלת קוצב לעצב הואגוס הצווארי בהתוויה פסיכיאטרית. “מבחינתנו מדובר ביום חג” מציין ד”ר לב-טוב, “שכן הוא מאפשר לכל תושבי הצפון בישראל לקבל טיפולים מתקדמים לחולים פסיכאטריים, כדי להתמודד עם מחלות חשוכות מרפא עם פרופיל שיקומי גדול. חשוב להבין שמדובר במטופלים שסבלו עד היום. היום אנחנו ברמב”ם יכולים להעמיד לרשותם את הכלים המתקדמים בעולם כדי להחזיר להם את איכות החיים שאבדה להם עד היום”.
הניתוח הזה הוא ירית הפתיחה של המרכז לטיפולי נוירומודולציה מתקדמים בחולים פסיכאטריים. הרעיון הוא להשתמש בטכנולוגיות פורצות דרך כדי לטפל בחולים פסיכיאטרים קשים העמידים לטיפולים תרופתיים כפי שהיה עד היום.

היכן אתה רואה את התחום בעוד 10 שנים היום?
“בעוד עשור מהיום המחלקות הפסיכיאטריות תהיינה שונות לחלוטין ממה שאנחנו מכירים, כך גם פרופיל וסל הטיפולים צפוי להשתנות”, מסביר ד”ר לב-טוב. “אנחנו נראה יותר טיפולים שמתמקדים בפתופיזיולוגיה, כלומר במנגנוני המחלה הבסיסיים במוח, ועל ידי התערבות עם טכנולוגיות מתקדמות נוכל לטפל במעגלים החולים במוח באופן ממוקד ולפתור סימפטומים שלא היה להם מענה עד היום כמו דיכאון, סכיזופרניה, פוסט טראומה והפרעות טורדניות כיפיוניות, וכל זאת תוך צמצום למינימום תופעות לוואי”.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן