תלמוד תורה גור ובית ספר גור. צילום: 970

מוסדות החינוך של גור בחיפה ייסגרו בשנה הבאה

המשך נטישת משפחות מחסידות גור את חיפה, הביאה לקבלת החלטה עצובה על סגירת מוסדות החינוך של החסידות. המשפחות שישארו בעיר, מתחילים להיערך לשינוי, ובין היתר מלמדים את ילדיהם אידיש.

חסידות גור שבתפארתה מנתה בחיפה 340 משפחות, עומדת לסגור בשנה הבאה את מוסדות החינוך שבעיר, זאת בשל מיעוט המשפחות שנותרו כאן, לאחר שלאורך השנים עזבו את חיפה וכעת נותרו כ-140 משפחות.

על פי הידוע, בסוף שנת הלימודים הקרובה צפויים לעזוב את העיר עוד כ-60 משפחות, ואולם יש מי שמדברים על תרחיש פסימי יותר של עזיבת 80 משפחות, מה שהופך את מוסדות החינוך ללא רלוונטיים בשל מספר תלמידים מועט במיוחד.

בכל הקשור לבית הספר ולסמינר לבנות, ההחלטה נפלה בעבר, ובשל כך לפני פסח הגיעו אל כ”ק האדמו”ר מסערט ויז’ניץ שליט”א, הרב פסח מורגנשטרן שהיה בעבר ראש הקהל של חסידי גור בחיפה, עד לעזיבתו לפני כשלוש שנים, ויחד עימו הגיע מזכ”ל אגו”י, ובכיר עסקני חסידות גור, הרב חנוך זייברט.

השניים שנפגשו עם האדמו”ר שליט”א, ביקשו את עזרת חסידות סערט ויז’ניץ, במתן פתרון לבנות גור, שיוותרו בעיר. ממה שנודע לאתר 970, תשובת האדמו”ר הייתה חיובית עם תנאי לעמידה בקריטריונים של בית הספר של סערט ויז’ניץ.

עיקר הדאגה הוא לבנות שנמצאות כבר במסגרת בית ספר יסודי, שכן על פי הנתונים נראה כי בשנה הבאה ישנן 3 בנות בלבד שצפויות לעלות לכיתה א’, שכן יתר הבנות שנמצאות כיום בגן חובה, יעברו עם משפחותיהן אל מחוץ לעיר.

הבעיה הנוספת שיש להורים חסידי גור, היא בכל הנוגע לתלמוד תורה. בימים האחרונים התקבלה אינדיקציה אצל ההורים כי נפלה ההחלטה על סגירת החיידר.

בדומה לבית הספר, גם לכיתה הראשונה בחיידר הרישום לשנה הבאה עומד על שלושה בלבד, כאשר בכל התלמוד תורה כולו לומדים כיום 100 תלמידים, ועם עזיבת עשרות המשפחות, הערכה היא כי יהיו כ-50 תלמידים בלבד, כך שהממוצע יעמוד על כשבעה ילדים בכיתה במקרה הטוב.

בשיחות לאתר 970 אומרים בימים האחרונים מספר חסידי גור שעדיין מתכוונים להישאר בעיר, כי המצב החדש מאלץ אותם כבר היום לחשוב על חינוך הילדים, ומתברר כי חלקם החלו להיערך בפועל ליום סגירת התלמוד תורה, ובכוונתם לשלוח את בניהם לתלמוד תורה של צאנז או של סערט ויז’ניץ.

משמעות הדבר היא לא פשוטה גם עבור הילדים, שבחלקם הגדול מגיע ללא כל רקע בשפת האידיש, ומתברר כי הוריהם החלו באחרונה לדאוג להם לקורסים בשפת האידיש, על מנת לאפשר להם להשתלב בחיידרים של שתי החסידויות. עם זאת, ישנם הורים ששוקלים לשלוח לת”ת ‘זכרון מאיר’, בשל ההבנה שלילדיהם יהיה קושי במעבר הת”ת, והם אינם רוצים להכביד עליהם גם את נושא השפה.

אחד ההורים אמר לאתר 970 בצער: “אם היית אומר לי לפני חמש שנים שאצטרך לעזוב את העיר בגלל חינוך הילדים, הייתי חושב שאתה הזוי. אז עמדנו לפני קבלת שטח לת”ת ובנייה מורחבת, ותראה איפה אנחנו היום”.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן