השבוע בBקצרה עם שלום ויצמן

שלום ויצמן, בן 44, אב לשישה וסבא לנכדה, נולד וגדל ברעננה, למד בישיבות 'תפארת משה' ו'בית שמעיה' בב"ב. בצעירותו הקים את 'אבי"ר' - איחוד בני הישיבות ברעננה. לאחר נישואיו עבר להתגורר בחיפה, עומד בראש 'משאת בנימין' – ארגון חסד המחלק מזון לאברכים בחגים. מטפל רגשי, הקים בשנת 2016 את "קשרים", רשת קליניקות מומחים לטיפול רגשי והדרכת הורים בה.

המקום האהוב עליי בחיפה?

אין כמו הבית מול הנוף החיפאי עוצר הנשימה.

אם לא הייתי גר בחיפה הייתי גר ב…?

רעננה עיר הולדתי, אומנם אין נוף כמו בחיפה, אבל רעננה היא עיר נקיה, מטופחת ויפה בכל קנה מידה.

בן אדם שאני מעריך

 רעייתי – יפה, אישה לדוגמא. אמא למופת ומנהלת את ביה”ס ‘בית יעקב’ בעפולה ביד רמה  – בנחישות, באחריות וברגישות.

משהו שלא יודעים עליי 

שאני באמת נהנה לשחק, ליצור, לכתוב ולשיר עם ילדים ונערים במהלך הטיפול במשחקי קופסא, יצירות, ציור ואומנות בכלל, ועם מתבגרים ומבוגרים בטיפול הפרטי והקבוצתי ב”משחקי תפקידים” על ה”כיסא הריק” אליו הם מביאים חלקים ואנשים מחייהם האישיים.  בין היתר אני מאוד אוהב שירה, כתבתי כמה שירים ששרה עמי מקהלת ילדים, את חלקם תוכלו למצוא ברשת… חפשו “קרוב רחוק – שלום ויצמן” שיר שהתפרסם בביטאון לאומנות – “קו נטוי” של מכללת אורנים.

דמות חיפאית שאני מעריך

מורי ורבי הרה”ג דוד שלמה זולדן מו”צ בקהילה ובסערט ויזניץ חיפה.

אני גר בחיפה מזה

21 שנה.

למה דווקא חיפה?

”וילך מנוח”, הגענו בגלל המשפחה, נשארנו בגלל החינוך המצוין שיש בעיר הזו.

הייתי משנה בחיפה את…

ההזנחה שזועקת מכל פינה, הבניינים המטים ליפול שלא ראו צבע כמאה שנים, הגדרות השבורות, המדרכות והכבישים שעדיין לא שופצו.  אבל זה רק בהדר.

לעולם לא הייתי משנה בחיפה את

האנשים הטובים, חיפאים של פעם, שתמיד תמיד יסייעו זה לזה בלב חם בחיוך רחב ובנפש חפצה.

חסר לי בעיר  

ביהכ”נ בטעם של פעם, מרוקאי, כמו זה שגדלתי בו ברעננה ו…מסעדות ובתי קפה כשרים למהדרין על חוף הים.

אני מתפלל בבית כנסת

‘תפארת ישראל’ מקום חמים ונעים שמקבל כל אדם בסבר פנים יפות.  

מה השאלה שכל הזמן שואלים אותי

אם אני יכול לאבחן את הילד.  א’ אבחון זה בעיקר להפרעות  כגון קשב ריכוז, ליקויי למידה, הפרעות אישיות או חלילה מחלות נפש. ולא, איני יודע לאבחן, לא למדתי את התחום עדיין.

אם אשב לשיחה עם ראש העיר אגיד לה

שאני מעריך מאוד את פעלה למען תושבי העיר בכלל ולמען הקהילות בעירנו בפרט, ושחשוב מאוד ליצור ולשמר יחסי ציבור טובים מול רשויות הממשלה ומול העובדים. וגם אגיד לה שתדע שיש אנשי מקצוע חרדים ונבונים שרצוי ואפשר לשלב במשרות בעירייה.

ממה אתה מתפרנס היום?

טיפול רגשי פרטני וקבוצתי, למבוגרים ומתבגרים באמצעות פסיכודרמה, ולילדים ונוער באמצעות טיפול באומנויות ובעזרת בעלי חיים.  בין היתר אני עושה טיפולים רגשיים קבוצתיים וסדנאות שונות בתחום הטיפול והגמילה במתנסי”ם ובקהילות שונות, קהל היעד משתנה ממקום למקום.

איך הגעת לכל הנושא הזה של טיפול באנשים?

לפני כ- 12 שנה שימשתי כמשגיח קטן בישיבה גדולה, שם נשאלתי על ידי בחורי הישיבה על התמודדויות שונות, פעמים רבות הבאתי את השאלות בפני רבי, והוא דחף שאלמד פסיכולוגיה. הכל קרה ממודעה קטנה ב’יתד נאמן’ ששלחה אותי ללימודי טיפול בעזרת בעלי חיים  במכון מגיד – לימודי המשך של האוניברסיטה העברית בירושלים. זהו תחום שאהבתי מאוד, ואני כמובן עדיין אוהב. משם המשכתי להתמקצע בעידוד רבי בטיפול באומנויות – פסיכודרמה (MA) באוניברסיטת חיפה (מ. מבחר), למדתי תואר BE.d בחינוך באורנים והתמחיתי בגמילה מהתמכרויות באוניברסיטת בן גוריון בנגב.

במהלך השנים האחרונות אתה ממשיך ומתמקצע בתחום, אתה יכול להרחיב בנושא?

כפי שציינתי סיימתי בשנה שעברה לימודים והתמחות בטיפול באומנויות – פסיכודרמה, טיפול שמוגדר כ’חוד החנית’ של עולם הטיפול, הצורך נבע תחילה מדרישתו של רבי לא להפסיק ללמוד ולהמשיך להתמקצע. וכן הטיפולים במתבגרים ובמבוגרים חייבו אותי לרכוש כלים נוספים.  ישנם שיקולים שולים לגבי המשך הלימודים, אבל עכשיו אני בהפסקה, אחרי הכל אני כבר למעלה מעשור בלימודים ללא הפוגה כמעט.  

אתה מכיר חרדים נוספים שהלכו ללמוד את המקצוע הזה?

בהחלט, את לימודי הטיפול הנעזר בבעלי חיים התחלתי ללמוד בירושלים ולצידי היו עוד כ-12 סטודנטים שרובם היו חרדים. גם בתואר השני למדו עמי בבבני ברק עוד 11 סטודנטים חרדים. אך, אף לא אחד מהם מאזור הצפון. החוגים ללימודי טיפול ממשיכים לפעול וללמד מידי שנה עוד ועוד מטפלים.  בינתיים אינני מכיר בצפון מטפל חרדי נוסף בתחומים אלו מלבד ר’ שמעון שוורץ מנוף הגליל שבשנה זו מסיים את לימודי הפסיכודרמה, אבל מטפלות יש לא מעט.

צצים מידי פעם ידיעות על מטפלים ‘שרלטנים’, כאלו שלא למדו או למדו במקומות שאינם מוסמכים, האם נתקלת בתופעה זו?

לצערי נתקלתי בכמה כאלו, יש אחד שלמד יעוץ חינוכי והחליט שהוא גם מטפל, אחר למד בזום אצל רב “מומחה גדול” וקיבל ממנו תעודה ועוד כמה דוגמאות שאין כאן המקום. צריך לזכור שטיפול רגשי ונפשי הוא כטיפול רפואי לכל דבר, וכשם שלא נלך לרופא שלמד בזום או אצל פלוני אלמוני לטפל בבעיה רפואית, כך לא נלך למישהו שלא למד את תחום בריאות הנפש באופן מקצועי. חשוב לציין שגם ניסיון וטאצ’ נדרשים לתחום.

אז איך הורה באמת יכול לדעת שהאיש שמולו הוא מקצוען?

אני ממליץ להורים ולמטופלים לדרוש מהמטפל להראות תעודות, ולברר אצלו מה הוא למד ואיפה.  מדד נוסף שיכול לסייע באופן חלקי להורים ולמטופלים – לבדוק אם המטפל מוכר בקופות החולים, לרוב הקופות השונות בוחנות את המטפל לפני שהם נותנות לו אישור לעבוד עמם, ולמרות זאת  היו מקרים שהקופה נתנה אישור לתחום מסוים כגון פיזיותרפיה או ריפוי בעיסוק, ואלו השתמשו באישור ובתשלומי הקופה לצורך טיפול רגשי כשאין לו כל הכשרה לתחום הטיפול רגשי.

האם אתה עובד עם קופות החולים ?

אכן, אני עובד כיום עם מכבי, מאוחדת וכללית, לקוחות הקופות מקבלות סבסוד חלקי על הטיפול הרגשי בילדיהם.

אתה רואה שינויים אצל מטופליך?

בטבעי אני אדם מאוד תכליתי, ואילו לא הייתי רואה שינויים, הייתי עוזב את המקצוע. כשהתחלתי את הלימודים הייתי מאוד סקפטי לגבי יעילות הטיפולים, בשורה התחתונה הצלחות המטופלים נסכו בי כוחות והעידו כאלף עדים על יעילות הטיפול, אצל כל מטופל לאחר תהליך טיפול ובמהלכו רואים שינוים. הערב סיימתי טיפול בנער מדהים שהתמודד בתחילת הטיפול עם הכלת הכללים והאתיקה הנהוגה בחברה, היום הוא יוצא עם יכולת ללמוד ולהבין בכוחות עצמו את הכללים שהחברה תציב לו במהלך שנותיו הלאה. כברת דרך יפה זו הוא עשה בכוחות עצמו, אני רק הזזתי מעט את האצבעות כדי לכוון.

קרה לך שהרמת ידיים, ואמרת במטופל הזה אני לא יכול לטפל?

קרה ויקרה, זה לא הרבה, כי לרוב הטיפולים שמגיעים אלי מתמודדים עם קשיים שבסיסם רגשי ולכך יש מענה בעולם הטיפול,  אבל היו מקרים אחרים, למשל הגיע אלי לטיפול ילד שהיה מכור למשחק בטלפון, הוא אולץ להגיע לטיפול, וכל דקה איתי הייתה עבורו סבל – הוא לא יכל להמשיך לשחק, הוא ננעל ולא אפשר לי להגיע אליו..  טיפול יופסק על ידי גם במקרים שאין רצינות ורצף טיפולי מצד המטופל או הוריו.  יש מקרים בהם אני לא נוגע מלכתחילה, נושאים שונים בטיפול שלא התמקצעתי בהם ומקרים של מחלות נפש שבשלב זה אני מעדיף שלא לקחת.

אחד הדברים שהעלו באותך בימים האחרונים לכותרות, זו הכלבה שלך ‘מיקה’. יש סטיגמה על הציבור החרדי שמפחד מכלבים, לא פחדת?

האמת כשראיתי אותה לראשונה, נבהלתי, היא מאוד גדולה, היפראקטיבית ושובבה.. זזה ומושכת.. אני בעצמי פחדתי ממנה, אבל אט אט היא לימדה אותי שהיא אומנם מגושמת אבל היא בעיקר עדינה ורק אוהבת. הסטיגמה לדעתי היא איננה רק סטיגמה, חלק ניכר ממטופלי והוריהם תחילה פוחדים ממיקה, ולרוב היא לא נמצאת בקליניקה במפגשי ההורים. ובכל זאת הסטיגמה לא הלחיצה אותי במיוחד, ידעתי שאם מישהו זקוק לטיפול שנעזר בבעלי חיים, בעל החיים שלרוב יהיה יעיל זה הכלב, יכולת התקשורת וההבעה הרגשית של הכלב מאפשרות לו להיות שותף פעיל ולסייע רבות בתהליך הטיפול.

התייעצת עם רב בנושא הזה?

לפני שהבאתי את מיקה, התייעצתי עם רב הקהילה החרדית בחיפה הרה”ג ר’ יחיאל במברגר שליט”א, תחילה הוא המליץ שאסתייע בטיפול בבעלי חיים אחרים, ארנבונים, ציפורים וכדו’, ניסיתי תקופה, אבל קצב התפתחות הטיפול ויעילות הטיפול הביאו אותי לשאול שוב את הרב שאישר בסופו של דבר את הטיפול בעזרתה.

ועדיין, אי אפשר שלא לשאול, זה מהלך משמעותי לקחת כלבה ושילדים חרדים שבהם אתה מטפל לא יברחו מהחדר.

היא היא הנותנת, טיפול רגשי אמור להציף רגשות, לסייע למטופל להביא אותם אל חדר הטיפול, ומה יותר מכלבה שמציפה ברגשות, פחד, רתיעה, לפעמים גועל לצד אהבה ללא תנאי, קרבה, חום, מגע – שמתאפשר בתהליך טיפולי רק בבעלי החיים, אחריות, הזנה, ועוד מאות אופרציות ורגשות שמועלות דרך מיקה בחדר הטיפול.  בנוסף מיקה חשה את המטופלים וכשהיא מריחה פחד היא יודעת להמתין בפינתה בחדר הטיפול ולא להתקרב. במקרים קיצוניים של חרדה מכלבים, מיקה לא תגיע לטיפול, אבל אל דאגה יש בעלי חיים נוספים – עופרי, תוכית הג’אקו. אלכס בוריס ואנה, האוגרים הסיביריים. צ’אן, הצ’ינצ’ילה. ויוסי, תוכון הקוקטיל.

היו מי שהרימו גבה לנוכח העובדה שחרדי מגדל כלבה?

לרוב מי שיירים גבה לא יעשה זאת על ידי ככה שאני לא ממש יודע, אבל תקופת הקורונה הביאה אותנו להתפלל בגג של שכנים שמשקיף על הגג שלנו, אבי המשפחה שנחשף אלי לראשונה שאל “מי זה האברך המוזר הזה שמתרוצץ עם כלב ככה בבניין שלכם?”  וכמה סיפורים מחדר הטיפול, השיבו את דעתו, הוא התפעל והתרשם לטובה.

בוא נחזור אל סיפור היעלמותה, שלבסוף הוברר כסיפור גניבתה לתחום הרשות הפלסטינית, אני יודע שאתה שמרת עליה מכל משמר, אז איך זה קרה לך?

זה יכול לקרות לכל אחד שלומד בטעות לתת אמון בכלב שלו, הקליניקה היא בקומת הקרקע בבניין בו אני גר,  בסוף יום הטיפולים בשעה תשע אני יושב לכתוב סיכומי טיפול ומיקה מייללת וממש מבקשת לצאת להתפנות, כאילו היא דברה איתי, פתחתי לה את הדלת לחצר הבניין האחורית, שם היא מתפנה בין סבך הצמחייה השוטה, לאחר שתי דקות יצאתי לקרוא לה לשוב, והיא כבר לא הייתה שם.

בעבר היית מטפל רגשי ב’ערוגות’, כיום אתה עצמאי, מגיעים אליך הרבה לקליניקה?

ראשית, אומנם הפסקתי לעבוד ב’ערוגות’ אבל בבקרים אני עובד במוסדות רבים: ‘תשב”ר הרב’ ברכסים, ישיבת ‘מתיבתא’ בזכרון יעקב, ת”ת ‘להורת נתן’ בחדרה, ביה”ס ‘חזון שמעון’ בחריש, וגם בת”ת ‘תורת אמת’ בחיפה. כך שהבקרים כולם עמוסים מאוד, בקליניקה אני עובד רק בשעות אחה”צ וגם שם עמוס… כיוון שאין מטפל רגשי חרדי נוסף בתחומי מהאזור, מטבע הדברים שיהיה עומס בקליניקה, אומנם הציבור שלנו עדיין לא מכיר מספיק את האפשרות לסייע לילד בעזרת הטיפול הרגשי וגם קיים חשש לשלוח ילד לטיפול שכל מהותו נלמדת במוסדות שאינן מוכרים לנו ואינן נמנים על דרכינו, אך עדיין יש ביקוש משמעותי לטיפול.

אני מבין שהטיפול שלך הוא גם למבוגרים וגם לילדים, כמה הפער בין טיפול בין ילדים למבוגרים?

אני מאוד אוהב לעבוד עם ילדים אבל יותר עם מבוגרים. בפועל, כיוון שאני מנחה קבוצות טיפול למבוגרים, יוצא שאלו רבים על הילדים. לרוב מטופלי הבוגרים לא עוברים את גילי, לא יודע מי מכוון את זה, ככה זה יוצא.  טיפול בילד, לרוב הוא ממוקד מטרה ספציפית ובשל כך הוא קצר טווח ביחס לטיפול במבוגר שהמטרה הטיפולית משתנה מעת לעת ומוסיפה נדבך נוסף בהליך הטיפולי.

אסוציאציות

חיפה

נוף עוצר נשימה

שכונת הדר

הזנחה

הקהילה החרדית בחיפה

לא אוהב קהילתיות, הקהילה בהדר היא בדיוק בשבילי, בלי חדירה אל הפרט, כל אחד יכול לגדול בקצב שלו.

זכרון יעקב

מתיבתא, ישיבה שעושה עבודת קודש עם נוער מתמודד.

ילד בעייתי

אין דבר כזה, יש ילד שקשה לו.

טיפול רגשי

המתנה שכל ילד ואדם יכול לתת לעצמו בכל שלב בחיים.

כלב

בריאה נפלאה שמסייעת לבני אדם, בתנאי שהוא טיפולי.

מיקה

חיוך רחב… מתוקה ממש, עדינה ורחבת לב…

מרחבי האתר
דילוג לתוכן