מפרץ חיפה. צילום: 970

תוך 6 שנים תופסק פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה

משרד ראש הממשלה מפרסם הבוקר (חמישי) את תכנית העבודה האסטרטגית לפיתוח מפרץ חיפה - שנת היעד להיערכות משק האנרגיה להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ: 2029

משרד ראש הממשלה מפרסם הבוקר (חמישי) את תכנית העבודה האסטרטגית לפיתוח מפרץ חיפה – שנת היעד להיערכות משק האנרגיה להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ: 2029

יו”ר ועדת ההיגוי של התכנית האסטרטגית לפיתוח מפרץ חיפה, יחד עם המנהלת לפיתוח מפרץ חיפה, פרסמו הבוקר לציבור את התכנית, שגובשה בחודשים האחרונים עם כל משרדי הממשלה הרלוונטיים ומתווה את המשימות, חלוקת האחריות ולוחות הזמנים המלאים למימושה.

בהמשך להמלצות ועדת המנכ”לים בנושא פיתוח מפרץ חיפה, בראשות ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ’ אבי שמחון, אשר היוו את הבסיס להחלטת ממשלה 1231, הוקמה במשרד ראש הממשלה מנהלת ייעודית לפיתוח מפרץ חיפה, וועדת היגוי בין-משרדית בראשות פרופ’ שמחון.

פרופ’ אבי שמחון, יו”ר ועדת ההיגוי של התכנית האסטרטגית לפיתוח מפרץ חיפה וראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה: “התכנית שגיבשנו תוביל להקמת מטרופולין גדול וחזק בצפון המדינה, שיוכל בעתיד להשתוות לכוח המשיכה של גוש דן. זה ישנה את דמותה של המדינה וישפיע על פיתוח הצפון כולו. אנחנו נחושים להוביל את המהלך הזה במהירות וביעילות האפשרית, ופועלים יחד עם כל משרדי הממשלה השותפים לתכנית אף להקדים את לוחות הזמנים של היערכות משק האנרגיה”.

המנהלת וועדת ההיגוי פעלו בחודשים האחרונים יחד עם רשות מקרקעי ישראל, משרד האנרגיה, משרד אוצר, משרד התחבורה, משרד הגנ”ס, משרד הפנים, מנהל התכנון, משרד הבריאות, משרד הכלכלה, חברת נמלי ישראל ושותפים נוספים, על מנת לגבש תכנית רב-שנתית למימושה המלא של החלטת ממשלה 1231. תכנית זו כוללת את היישום של כל סעיפי החלטת הממשלה, ובהם הקמת מסילות לרכבות מהירות בין תל אביב למפרץ חיפה, פארק מטרופוליני לאורך נחל הקישון, ביה”ח חדש בקרית אתא, ועוד, כאשר עיקר המיקוד שלה הוא בהיערכות משק האנרגיה להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה. היערכות זו כוללת הקמה והסבה של תשתיות לטובת ייבוא, הולכה, אחסון וניפוק של תזקיקי נפט- בנזין, סולר ודלק מטוסים, וכן מענה לייבוא ואחסון של ביטומן (חומר גלם להכנת אספלט) ולטיפול בקונדנסט של מאגר הגז הטבעי “לוויתן”.

לאחר סיום הקמת והסבת התשתיות, מדינת ישראל תהיה ערוכה להפסקת הפעילות של בית הזיקוק של בז”ן במפרץ חיפה, מבלי לפגוע ברציפות התפקוד של משק האנרגיה הישראלי.

על פי תכנית העבודה, שכוללת 100 חבילות עבודה ובהן מעל ל-500 משימות שונות שמחולקות בין המשרדים וגופי הביצוע השונים, כולל חלוקת אחריות ברורה, לוחות זמנים ואבני דרך לכל משימה, היערכות משק האנרגיה תסתיים במהלך שנת 2029, הקדמה של 2-3 שנים לעומת היעד שהציבו בוועדת המנכ”לים ובהחלטת הממשלה.

התכנית מפורסמת לציבור הרחב באתר המנהלת לפיתוח מפרץ חיפה במשרד ראש הממשלה, ותאפשר לוועדת ההיגוי בראשות פרופ’ שמחון לפקח על יישומה המהיר והיעיל של התכנית, לרווחת תושבי מטרופולין חיפה.

התכנית האסטרטגית לפיתוח מפרץ חיפה כוללת שינוי אסטרטגי של לב המטרופולין: שינוי של ייעוד הקרקע מהתעשייה הפטרוכימית לתעסוקה, מגורים, לוגיסטיקה ושטחים פתוחים ובכלל זה תכנון ופיתוח של כ-130 אלף יחידות דיור, 12 מיליון מ”ר לתעסוקה ומסחר ו-5,800 דונם פארק מטרופוליני לאורך הקישון.

יובל אדמון, ראש המנהלת לפיתוח מפרץ חיפה וסגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה:

“אנחנו עובדים מיום הקמת ועדת ההיגוי והמנהלת על הפיכת החזון של פיתוח המפרץ לתכנית אופרטיבית, מפורטת ומתואמת ליישום בשנים הקרובות. במקביל לעבודה האינטנסיבית לגיבוש התכנית יחד עם כל השותפים שלנו, התחלנו למעשה כבר לבצע אותה, כולנו יחד. הרוב המוחלט של חבילות העבודה כבר יצאו לדרך, עם דגש על הקמת תשתיות האנרגיה שיאפשרו את הפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ. פרויקטים תוקצבו, ועדות מכרזים הוקמו, תכניות סטטוטוריות מקודמות – ואנחנו פועלים יחד כל המשרדים על מנת לעמוד בלוחות הזמנים שהצבנו לעצמנו בתכנית”.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן