שאלת השבוע למתמודדים על ראשות העיר: מפעלים מזהמים

אחת לשבוע אנו מעלים כאן ביום שלישי שאלה זהה אחת לכל המתמודדים על ראשות העיר. והשבוע: המפעלים המזהמים בחיפה. כנסו וגלו את השאלה וגם את התשובות

שאלת השבוע: לא מעט מפעלים מזהמים בשטח המוניציפלי של חיפה. האם לדעתך צריך לפעול נגדם, ואם כן מה הפעולות שנדרשות בקדנציה הקרובה?

 

עינת קליש: לפני שאדבר על העתיד, בואו נדבר על חמש השנים האחרונות. מה עשינו בקדנציה האחרונה? עצרנו את הקמת נמל הדלקים החדש, שגודלו פי 6 מהקיים, ואת הקמת רציף הכימיקלים שגודלו פי 3 מהקיים (תת”ל 118). כמו כן מנענו הקמת תחנת כוח חדשה בבתי הזיקוק. בקדנציה הזו למדנו לעומק את תשתיות המפרץ, ואת תכנית ניקוי מפרץ חיפה (תמ”א 75). גילינו שהיא לא חושפת לתושבים את כל האמת: היא מבטיחה להוציא את בתי הזיקוק, אבל מתכננת להפוך את המפרץ למתחם איחסון ענק ומסוכן ואפילו גדול יותר. במילים אחרות, התכנית מבקשת להוציא אסון אחד ולהכניס אסון חדש במקומו. אני היחידה שמבינה מה קורה, לעומק, שלא פוחדת להגיד את האמת גם כשהיא כואבת, ולא מוכנה לוותר כשזה מגיע לחיי אדם.

מה הלאה? אני אעשה הכל בשביל להגן על תושבי חיפה! אמשיך לחקור לעומק את כל מה שקורה במפרץ (עלי אי אפשר לעבוד), ולפעול ללא משוא פנים, בלי לפחד ובלי להיות בכיס של אף אחד.

יונה יהב: ממשלת ישראל קיבלה בשנה שעברה החלטה על הפסקת הפעילות הפטרוכימית במפרץ חיפה בתוך עשור, וזאת בעקבות מאבק ארוך וממושך שהובלתי בנושא בהיותי ראש העיר חיפה.  החלטת הממשלה כוללת גם את פינוי חוות המיכלים בקרית חיים ופינוי התעשייה הכימית במתחם הדשנים, שיקום קרקעות מזוהמות לצורך מגורים, השקעת משאבים בשטחים ירוקים, בחופים ובנחלים, ושיקום נחל סעדיה. עם שובי לתפקידי כראש עיר, בכוונתי לפעול להקדמת יישום החלטת הממשלה בשלוש שנים לפחות. בנוסף אקדם מגוון תכניות בתחום איכות הסביבה והחיים לרווחת תושבי חיפה.

יעקב בורובסקי: ראש העיר הוא ראש רשות הרישוי בעיר. זהו כח חשוב שחייב להיות מופעל לטובת המאבק בגופים המזהמים. הפעולות הבולטות:1 סילוק מיכלי תשן מקרית חיים פעולה ראשונה. המיכלים בני 90 שנה הם מפגע בלב הקריה. 2 קידום העברת המפעלים המזהמים מבתי זיקוק לפי החלטת הממשלה והכנת מתחם הקישון למסחר. 3הטמעת טכנולוגיות מתקדמות b.a.t מדוייק. 4 שקיפות של חולשות  וארועים מזהמים. התקדמות באמצעות תחקירי ארוע.  5הכשל הטיפולי ב20- השנים האחרונות הוא כשל ניהולי !!!

אביהו האן: פינוי המפעלים המזהמים נמצא בראש סדר העדיפויות שלי כיו”ר סיעת הירוקים של חיפה וכמי שהוביל את החלטת הממשלה 1231 לפינוי המפעלים ממפרץ חיפה. רק אני כיו”ר סיעת הירוקים בחיפה, הסיעה החזקה במועצת העיר וכראש העיר הבא של חיפה אפעל מול כל גורמי הממשל ליישם תכנית הוליסטית רחבה הכוללת לוחות זמנים קשיחים ומתוקצבים לפינוי המפעלים המזהמים בראשם בז”ן ולעצור את זיהום האויר במטרופולין שגורם למוות ועודף תחלואה בחיפה.  כבר היום המועמד לראשות העיר אביהו האן דורש ממשלת ישראל לצמצם מיידית את היקפי הזיקוק בבז”ן בארבעים אחוז לפחות, אותם ארבעים אחוז שמיוצרים ליצוא לחו”ל. הפעם בוחרים נכון – בוחרים אביהו האן לראשות העיר והירוקים למועצה, כדי ליישם את התכנית הרחבה לפינוי המפעלים ולמען מפרץ חיפה חדש.

שרית גולן שטיינברג: בזמן שהמועמדים האחרים יספרו מה הם יעשו כנגד המפעלים המזהמים, אני שמחה לספר מה כבר עשיתי. בעשור האחרון אני מובילה המאבק הסביבתי ביחד עם פעילי סביבה מסורים. שיאו של המאבק היה בעצירת התוכניות להרחבת בתי הזיקוק ובכך שגרמנו לממשלה להוביל תוכנית להבראת מפרץ חיפה וסגירת התעשייה הפטרוכימית. בקדנציה האחרונה אני מכהנת כיו״ר איגוד ערים להגנת הסביבה ותחת כובעי זה הופעתי בפני ועדת המנכלים של 15 משרדי הממשלה שדנה בעתיד מפרץ חיפה. הצלחתי להביא אותם למסקנה כי יש לסגור את בתי הזיקוק כחלק מתוכנית למינוף כלכלי, תעסוקתי וסביבתי של מפרץ חיפה. בהמשך, עבדנו מול הממשלה הקודמת וגם הנוכחית לאמץ המסקנות של הועדה בהחלטת ממשלה שהתקבלה במרץ 2022 וקבעה סגירת בתי הזיקוק תוך עשור. בעבודה רבה מול הממשלה הנוכחית הבאנו לכך שייקבעו לוחות זמנים קשיחים ומוקדמים כולל תוכנית להתחלת פירוק חוות המיכלים עד 2026 וסגירת בז״ן עד 2029. בנוסף, דאגנו לכך שהתוכנית תתוקצב בהתאם לשלבים הנדרשים. במקביל לכך, איגוד ערים בראשותי ביחד איתי מופיע בכל ועדות התכנון הדנות בתוכנית להבראת מפרץ חיפה ופיתוח פארק ירוק ומטרופילני עם חיבור למורדות מחל הקישון ונחל סעדיה. בקדנציה הקרובה אני מתכוונת לפעול להמשך יישום התוכנית עד לסגירת בתי הזיקוק והשגת היעד של הפחתת החומרים המסוכנים בחמישים אחוזים ופירוק הצנרות בשכונות העיר. לצד כל אלה קידמתי מדיניות אכיפה תקיפה תוך רכש של מכשור טכנולוגי מתקדם לאיתור מזהמים בסביבה רוויית גורמי זיהום. העמדה שלי ברורה, הדרך להציל את מטרופולין חיפה היא באמצעות סגירת התעשייה הפטרוכימית והפיכת חיפה למרכז מטרופוליני תחבורתי, תעסוקתי, תרבותי וחינוכי.

ניר שובר: המפעלים המזהמים צריכים לצאת ממפרץ חיפה נקודה, יש החלטת ממשלה וכראש העיר הבא מתחייב לפעול להקדמת ולזירוז לוחות הזמנים לפינוי בז״ן ואיתם גם את שאר המפעלים המזהמים. וזאת כמובן לצד הסכמים לשמירת העובדים עד ליציאתם לפנסיה או קליטתם ע״י המדינה במנהלת הפינוי שנקים, המטרה שלא תהיה פגיעה בפרנסתם, חיפה בראשותי תהפוך לעיר החלומות, עיר התיירות של ישראל. המפעלים יצאו – התיירות תכנס. זה העתיד של העיר ולשם אני מכוון בכל הכוח.

מרחבי האתר
מחוץ לחיפה

ברקע המצב: סיור היערכות במירון לקראת ל”ג בעומר

בצל המצב הביטחוני המתוח, נערך היום (שלישי), סיור היערכות בהר מירון לקראת אירועי ל”ג בעומר הצפויים בלג בעומר. הסיור התקיים בראשות מפכ”ל המשטרה, ממ”ז צפון, פרוייקטור ההילולא ובכירים נוספים.

לידיעה המלאה »
דילוג לתוכן