שאלת השבוע למתמודדים על ראשות העיר: המבנים הנטושים

אחת לשבוע אנו מעלים כאן ביום שלישי שאלה זהה אחת לכל המתמודדים על ראשות העיר. והשבוע: המבנים הנטושים שיש ברחבי העיר, מה הפתרון. כנסו וגלו את השאלה וגם את התשובות.

שאלת השבוע: בעיר ישנם לא מעט מבנים נטושים, האם לטעמך מדובר בבעיה, ובאם כן מה הפתרון שלך לנושא זה בקדנציה הבאה?

עינת קליש: מבנים נטושים הם בעיה במרחב העירוני, שכן, הם מזמינים ונדליזם והזנחה. יש להבחין בין מבנים נטושים בבעלות פרטית, לבין בעלות ציבורית. בקדנציה האחרונה פעלנו לשפץ ולאכלס מבנים נטושים של העירייה, ואף יזמנו פרויקט הקמה של סטודיואים לאמנים במבנים אלה, לשם החייאתם ושיפור סביבתם העירונית. בקדנציה הבאה נמשיך עם פרויקט זה ונפעל להחייאת עוד נכסי עירייה בדגש על שימושי תרבות וקהילה.  מבנים נטושים הנמצאים בבעלות פרטית הם באחריות משרד הפנים, שמאפשר לבעלי הנכסים לסגור אותם מבלי לשלם ארנונה. למרות פניותיי למשרד הפנים לשנות את רוע הגזירה, לצערי הרב מדובר בנוהל ארצי.

יונה יהב: “מבנים נטושים בהחלט מהווים מטרד ציבורי. הם מושכים אליהם בעלי חיים ומכרסמים, הומלסים והם מהווים מפגע בטיחותי, תברואתי ועירוני. כדי לטפל בנושא באופן מסודר  נדרש חוק מדינה (ולא חוק עזר עירוני). “צריך לזכור שמבנים נטושים שייכים ברובם לאנשים פרטיים. זה הקניין שלהם והם יכולים לעשות בהם כרצונם, כולל להחליט שהם לא מתחזקים אותם.  תמריצים שליליים כמו ביטול פטורים מארנונה הוכחו כבר כלא יעילים ולכן אבחן מענק תמריצים חיוביים, בכדי שהאכלוס של נכסים בבעלות מזוהה יהיה לאורך זמן. לגבי נכסים נטושים שאין להם בעלות – נפעל להעברתם לתועלת הציבור, או במקרה ומדובר במבנה מסוכן – להריסה”.

דוד עציוני:בעיר יש לא מעט מבנים נטושים, מדובר בבעיה שנובעת מהזנחה מתמשכת של ראש הערים הקודמים. כראש עיר המבנים הנטושים בחיפה יטופלו בהקדם במטרה להחיות את העיר, חיפה צועדת קדימה לעבר העתיד.

יעקב בורובסקי: הבתים הנטושים אינם בעיה. קללת הניהול בת 20 שנה היא הבעיה. הפתרון הוא רב מערכתי, הכותרת לו: ניהול.

שרית גולן: הימצאותם של מבנים נטושים רבים ברחבי העיר ובעיקר ברובע הדר מהווה בעיה עצומה לעיר. ראשית, היא מצביעה על חוסר יכולת לאכלס מבנים בבתי עסק, שנית, הבעיה בכך שנפגעת היכולת לייצר עירוניות טובה וחיי עיר שוקקים. שלישית, קיומם של מבנים נטושים רבים פוגעת בתחושת הבטחון האישי ואף מגדילה את הפשיעה עם פלישה למבנים. הדרך היא ביצירת חסמים לבעלי בתים שלא להשאירם ריקים ואני מתכוונת לבטל הפטור מארנונה למבנים נטושים. דבר שני הוא ביצירת תמריצים לאכלוס מבנים נטושים בעסקים חיפאים. ככל שנצליח לאכלס יותר מבנים נוכל לחיות את הרחובות העיקריים ולייצר תחושת עירוניות שוקקת.

 ניר שובר: התפרצת לדלת פתוחה. נושא זה חשוב ומהותי בעיניי. אין ספק כי נסיעה ברחובות כמו חטיבת גולני, או בסמוך למבנים כדוגמת הקזינו בבת גלים, או מבנה ״אגד״ הישן, בתי הקולנוע רון-ארמון ושביט  גורמות לי לעצב ולתחושת פספוס ענקית.  הסוגייה אינה פשוטה כלל, שכן לרוב מדובר במבנים פרטיים. אבל גם שם יש פתרון כמו שמצאתי לנכון אישית לקדם את שיפוץ ״הדרת קודש״ שנכס בימים אלו לשיפוץ נרחב בשיתוף פעולה עם המועצה לשימור אתרים, הבית כנסת נמצא במדרגות הנביאים בהדר,  נושא זה חייב טיפול ובהקדם, יש לבחון אותו משפטית מול כל נכס ונכס, מבחינת היכולת לאכוף שיקום מבנים וכן שיקום חזיתות, הן מבחינת חוקי המדינה והן מבחינת חוקי העזר. כמו כן, כדאי מאד לבחון עידוד יזמים ובעלי נכסים לפעול עצמאית לשיקום המבנים הנטושים בשיתוף העירייה לרבות בניינים נטושים שיהפכו למלונות כי חסר בחיפה חדרי מלון. ייתכן וניתן גם לחכור מבנים אלה ולהפעילם לשימוש הקהילה לטווח ארוך. אין ספק שגם ישנה מצוקת דיור ויש צורך לדאוג לדיור הולם לצעירים בעיר. בכל מקרה, הנושא חשוב, מאוד מורכב ויש לבחון את כלל הדרכים לשם הטיפול בו ובהקדם.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן