ראיון חג עם יניב בן שושן – יו”ר הליכוד החדש בחיפה

הוא הצליח לחולל מהפך בסניף הליכוד ולעמוד בראשו, עכשיו הוא שואף להגדיל את מספר הנציגים של הליכוד במועצת העיר ולהביא חמישה מנדטים. יניב בן שושן, בראיון לאתר 970 אומר כי הוא בהחלט רוצה גם את הקול החרדי, שואף להביא תקציבים ממשלתיים לחיפה, ומבהיר: אם החרדים לא היו בחיפה, היינו הופכים לנצרת. על הדרך הוא מצהיר כי לא יישב בקואליציה אחת עם חד"ש.

את יניב בן שושן אני פוגש בשעת ערב, בקומה השמינית של אחד הבניינים הסמוכים לבניין הטיל בעיר התחתית, שהפכו להיות מטה הליכוד. בשעות היום, המטה הזה  מאויש בטלמרקטינג, בפעילים ובחברים שמגיעים לעזור למאמץ של בן שושן, לחולל שינוי בכל הקשור לליכוד בחיפה.

את תחילתו של השינוי הוא כבר עשה כשנבחר מול וותיקי המפלגה, שקיבלו את עזרתם של בכירים ביותר במפלגת הליכוד. מול הרוח הצליח בן שושן לחולל את המהפך ולהדיח את שמשון עידו מראשות הליכוד בעיר. עכשיו הוא מתכונן לקרב הבא, ליום הבחירות, שבו הוא רוצה להגיע לתוצאה גבוהה יותר מזו שהביא שמשון בפעם האחרונה, עת הצליח להכניס שלושה נציגים לליכוד למועצת העיר חיפה.

לאורך הראיון אפשר להבין שמדובר באדם שמצטנע, לא עוד פוליטיקאי שבא להתהדר בנוצותיו, ובניגוד לפוליטיקאים מקומיים ששואפים גבוה – אל הכנסת, בן שושן מצהיר שאין לו כל כוונה שכזו, ואם היה רוצה כבר היה מממש זאת מזמן, אחרי שכיהן בעבר כחבר מועצת העיר חיפה.

אז זהו, שאם אינכם מכירים את שמו של בן שושן, והוא נשמע אנונימי, זו לא בעיה שלכם, שכן גם בסקרים שונים שנערכו, התברר כי הוא לא יותר מידי מוכר, אולם מתברר שרקורד של עשייה יש לו, ועכשיו הוא מבקש לתעל את כל הידע והניסיון שצבר בשנים האחרונות לטובת הציבור החיפאי.

לפני כחודש הגיעו שרים וח”כים לתמוך בו בפתיחת הקמפיין החיפאי, והערב (חמישי) הוא יביא נוספים, בהם: השר ניר ברקת, יולי אדלשטיין, יו”ר הקואליציה אופיר כץ, ואחרים נוספים, ובהגעתם אז והיום ישנה אמירה פנים-ליכודית ברורה.

ההגעה לפוליטיקה

אל הפוליטיקה הגיע בן שושן עוד מהימים שבהם היה סטודנט באוניברסיטת חיפה. “התחברתי שם לאגודת הסטודנטים. הייתי פעיל הרבה שנים באגודה, בשנה הראשונה הייתי סוכן פרסום של האגודה, בשנה השניה גזבר, בשנה השלישית סגן יו”ר וברביעית הפכתי ליו”ר. משם הגעתי למועצת העיר של חיפה”. את ההצטרפות לליכוד הוא עשה בפועל בשנת 2009. “זו המפלגה שאני מחובר אליה ברמה האידיאולוגית וגם החברתית”. אם יש לו כוונתו פוליטיות ארציות? מתברר שממש לא. בן שושן מצהיר: “אני שחקן בזירה המקומית לא ברמה הארצית, פחות מתחבר לפוליטיקה הארצית, יותר מעניין אותי העיר שבה אני חי ושבה הילדים שלי גדלים בה. אני מאוד אוהב את חיפה ומאוד מודאג מהמצב שחיפה הגיעה אליו.

למה לקח לך הרבה זמן לחזור?

בשנים האחרונות התעסקתי בתחומים אחרים. בשנת 2014 התחלתי לעבוד בחברת שיקמונה והייתי במשך חמש שנים מנהל מחלקת האכלוס. נחשפתי שם לבעיות של תושבי חיפה, אלו שפחות שומעים אותם, אלו שיש להם בעיות בשכר דירה. למשל חרדים שמקבלים סיוע בשכר דירה, לצד אוכלוסיות חלשות נוספות שמתגוררות בעיר. אחרי חמש שנים שעבדתי בחברה ציבורית, עברתי למגזר הפרטי והתחלתי להתעסק בהשקעות נדל”ן בחו”ל ובשנים האחרונות בהתחדשות עירונית בעיקר במרכז הארץ. למשל באור יהודה, פתח תקווה, רמת גן, ירושלים ותל אביב.

למה לא בחיפה?

כי מה שקורה בחיפה, זה שבמהלך ה-15-20 שנים האחרונות, עיקר ההתחדשות זה בכרמל ולוקח הרבה שנים להוציא היתר בנייה. אגב, זה בדיוק חלק מהדברים שאני רוצה לעשות; לקדם את ההתחדשות העירונית בעיקר בשכונות החוף, כמו: נווה דוד, שפרינצק, בת גלים. קריית חיים וקריית שמואל, על כל 20 היתרים שמוציאים בכרמל, מוציאים אולי היתר אחד בשכונות החוף. בפועל, יש פרוייקטים בודדים, ואין בכלל שאלה ששכונות החוף צריכות להתחדש, מגיע להם שיהיה להם בניינים שמחוזקים נגד רעידות אדמה, שיש בהם חדרי ביטחון נגד טילים, ממ”דים, וכן, מגיע להם גם מרפסות ונגישות לדירה, קרי מעליות, זה ישפר את איכות החיים, ואת רמת החיים בשכונות האלו.

 

מה הדגל מבחינתך שבגינו אתה החלטת להתמודד?

לדאוג לחיפה אל מול השלטון הארצי. המטרה שלי זה להחזיר תקציבים לעיר. תסתכל על העבר כמה דברים הליכוד הארצי עשה פה בעיר שלנו. למשל: מרכזית חוף הכרמל, מרכזית המפרץ, מטרונית, מנהרות, כביש נחל הגיבורים, רכבלית, כל זה דברים שהליכוד עשה ואחרים מתהדרים בנוצות. ולכן מבחינתי הנושא המרכזי שאנחנו הולכים לעסוק בו, זה הבאת תקציבים ממשלתיים לחיפה. בחמש שנים האחרונות השלטון המקומי בעיר ניתק את עצמו מהשלטון המרכזי. לכן לא הגיעו תקציבים ממשלתיים לעיר. לא הגיעו בנושא תחבורה, לא בנושא של חינוך, תרבות, תיירות, וכמובן ביטחון אישי.

 

פונה גם לחרדים

כשאתה מדבר בצורה כללית, אתה יכול להבטיח שתדאג גם למגזרים, למשל למגזר החרדי?

בוודאי. אני חושב שגם במגזר החרדי צריכים תקציבים למוסדות החינוך, צריכים תקציבים בתחבורה, תשתיות ומחלקת הרווחה, ואגב, אפרופו רווחה, זו מחלקה בעירייה שהתדרדרה בצורה קיצונית ולא נותנת מענה לתושבי העיר. בעיקר לאוכלוסיות המוחלשות בחיפה שמגיעות מהשכונות החלשות. אם נסתכל על השירותים שהתושב מקבל בכרמל אל מול הדר, נראה פערים עצומים. זה מתבטא בביטחון האישי, בהתחדשות העירונית, בצביון היהודי, בתחבורה ובתשתיות.

 

כשמביטים אל תוצאות הבחירות האחרונות שהיו כאן לכנסת ה-25, הליכוד קיבלו לא מעט קולות. למעלה מ-29, אלף קולות קיבלו בתחום העיר חיפה, ומשכך ניתן להבין שהמפלגה לא ממש מצליחה לממש את הפוטנציאל שיש לה כאן בעיר. כשאני שואל את יניב על הפער הזה, הוא מאמין בכל ליבו שניתן לצמצם אותו בעבודה טובה ונכונה. “זה משהו שיכול לקרות הפער בין הארצי למקומי במספר הקולות של הליכוד. אני יכול לומר לך שאנחנו עובדים בכל המרץ להגיע לתוצאה כמה שיותר גבוהה, ולי ברור שככל שהליכוד בחיפה יהיה חזק יותר, יכולת ההשפעה שלו גם כלפי השלטון המרכזי, תיהיה גדולה יותר”.

לאן אתה שואף?

לפחות חמישה מנדטים. יש לנו רשימה טובה ואיכותית, אני עצמי שומר מסורת, אמא של אשתי דתיה עם כיסוי ראש. אני בא מבית דתי. מספר שתיים שלי ברשימה ההורים שלו דתיים, הוא רו”ח אלי בן דיין. שלמה עם שלם מקום שלישי, הוא דתי. אני רוצה לפנות למגזר הדתי לאומי, ולא אסתיר מימך שגם אני רוצה לפנות לחרדים. אני חושב שהליכוד היום מייצג את כל המגזר הימני, דתי, חרדי. אני בהחלט שואף לקבל גם קולות של חרדים. אני יכול לייצג נאמנה לא פחות מהנציגים שמייצגים אותם היום.

כשאתה רוצה את הקול של החרדי, זה נחמד, אבל בסוף הוא בוחר בנציג שקרוב אליו, שמביא לו הישגים.

אנחנו נדע להביא הישגים, הרבה יותר גדולים.

אתה מבחינתך מבטיח זמינות לכל חרדי שיפנה אליך?

כן. אני יוכל לומר לך שאני כשכיהנתי בשיקמונה, עזרתי למאות חרדים לקבל דיור ציבורי וסיוע בשכר דירה. לא מעטים מהמגזר מכירים אותי, והנה אני מצהיר לך כאן, אני מתחייב להמשיך ולעזור למגזר החרדי. אני רואה במגזר החרדי ובגידולו בחיפה בשכונת הדר ובעין הים כדוגמה, אינטרס לאומי – חיפאי לבלימה של כניסת תושבים מהכפרים בגליל. ברור לי שאם לא היה כאן בחיפה את המגזר החרדי, אז חיפה הייתה הופכת לנצרת.

המהלכים בתוך הליכוד

 בוא נדבר על היום שאחרי הבחירות, אתה הולך לחבור לכל ראש עיר?

אני אענה לך על התשובה בצורה כזו: אם יהיו עוד חמש שנים שהליכוד לא יהיה חלק מהנהלת העיר, העיר תפגע בצורה אנושה. בחמש שנים האחרונות לא הגיעו תקציבים ממשלתיים לחיפה, ואנחנו – הליכוד נפעל לחיזוק הקשר עם הממשל והחזרת התקציבים לחיפה, בכל הנושאים הרלוונטיים לעיר. אני יכול להתחייב שבכל מקרה ולא משנה מה יהיו תוצאות הבחירות, אני אישאר במועצת העיר למען תושבי חיפה, וזאת כמובן בניגוד למועמדים אחרים שבמידה ולא ינצחו את ראשות העיר הם יפקירו את הזירה. אני רק מזכיר לך שהיו כאלו שעשו זאת בעבר.

למה אתה לא רץ לראשות עיר?

הייתי רוצה לרוץ לראשות העיר בחיפה. זה גם משהו שאני יעשה בע”ה ביום מן הימים. אני חושב שלוחות הזמנים כרגע, לא יתנו לי את הניצחון שאני מייחל לו, ולכן אני מעדיף להתמקד במספר המנדטים למועצה. אני מזכיר לך שהבחירות המקדימות לליכוד היו לפני כחודשיים וזה לא מספיק זמן בשביל להתמודד לעיר שלישית בגודלה בישראל.

דיברת על הליכוד ועל המהלכים הפנימיים, אז בוא נדבר על ההצלחה שלך. כבשת את הליכוד. היה קשה?

היה מאתגר. אבל אני שמח שסניף הליכוד היום מאוחד ומלוכד. אנחנו מביאים רוח חדשה וצעירה, ואתה רואה יש לנו נבחרת מצויינת.

אחד הנושאים שאתה מדבר עליהם זה איכות הסביבה, זה טרנד?

אחד הנושאים החשובים לנו בחיפה בכלל ובקריית חיים בפרט, זה איכות סביבה. יש הרבה מפלגות שמציגות עצמן כנלחמות על איכות הסביבה, אך בפועל ב-20 השנים האחרונות, היחידים שהביאו את ההישג הכי משמעותי עבור תושבי קריית חיים ותושבי חיפה בנושא איכות הסביבה, זה הליכוד הארצי. הליכוד הביא החלטת ממשלה, יחד עם השרה גילה גמליאל כשכיהנה כשרה לאיכות הסביבה, לסגירת המפעלים המזהמים בחיפה, ואני אומר לך כאן: אנחנו נפעל לפינוי המיכלים של מפעלי תש”ן בקריית חיים, ונפעל לסגירת המפעלים המזהמים בחיפה. אנחנו היחידים שיכולים להביא את ההישג הזה.

הליכוד יכריז להצביע למועמד ספציפי?

כן, הליכוד יתמוך במועמד מסוים לראשות העיר.

מתי תכריזו?

עד שבועיים – שלושה לפני הבחירות.

אתה רואה את עצמך יושב בקואליציה אחת עם מפלגות כמו חד”ש או בל”ד?

מפורש לא. אני לא אשב בקואליציה עם מפלגה אנטי ציונית, או מפלגה שתומכת בארגוני טרור.

אתה חושב שהליכוד בקדנציה האחרונה עשתה טעות שלא נכנסה לקואליציה?

לא עשו טעות, כי אפשר לפעול גם מהאופוזיציה. אבל הליכוד בקדנציה האחרונה היה צריך לפעול לחיזוק העיר חיפה, גם כשישב באופוזיציה.

לסיום, איזה תפקיד ביצועי אתה תרצה לקבל בעירייה?

תפקיד שמייצג את כל שכונות החוף של העיר. אפשר לבנות תפקיד מיוחד, לא רק להסתכל על הרשימה הקיימת. התפקיד שלי יהיה לייצג את שכונות החוף וצמצום הפערים והשכונות המוחלשות בחיפה שמופלות לבין שכונת הכרמל. אנחנו נפעל לשינוי סדר העדיפויות בעירייה באופן של ניצול התקציבים הקיימים כיום, לצמצום הפערים בין השכונות המוחלשות והדר ביניהם לבין הכרמל. היתרון שלנו, הוא שיש לנו גם את החזון וגם את יכולת המימוש באמצעות משרדי הממשלה.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן