יו”ר שס בחיפה אורי אוזן בראיון בחירות

למה בחרו ללכת עם עציוני והאם שקלו ללכת עם אחרים, מה חתמו בהסכם מולו, כמה הוא מעריך שיקבלו ומה יקרה אם גם הפעם הם הימרו על הסוס הלא נכון. אורי אוזן בראיון בחירות.

ארבעה ימים לפני פתיחת הקלפיות, הרב אורי אוזן יודע היטב מה הוא רוצה. אברך הכולל שהוצנח בהוראת רבו הרה”ג שי פרי שליט”א, אל הקלחת הפוליטית, למד הרבה יותר ממשהו על פוליטיקה בחמש השנים האחרונות, ומבחינתו מערכת הבחירות הנוכחית זה זמן לתרגם גם את ההישגים שהצליח להביא.

אוזן שנע בין לימוד בכולל, ניהול הישיבה של הרב פרי, משמש גם כרב בית כנסת בקריית שפרינצק, בית כנסת שאותו הפך לפאר והדר, אך לא רק במראהו החיצוני אלא גם בשיעורי התורה ולאחרונה גם בהקמת כולל אברכים לאורך שעות היום.

בין כל אלו, אוזן מתפקד גם כשליח ציבור מטעם שס, ובנועם הליכותיו הוא מצליח לכבוש לא מעט קהלים. היום (חמישי) הוא החליט להתראיין לאתר 970 ותפסנו אותו לשעת שיחה, לשמוע מה צפוי בעתיד, ואיך הוא מסכם את מה שהיה.

את השיחה אני פותח איתו בהחלטתו להיות ראשון לסגור עם דוד עציוני על תמיכה בו לראשות העיר, ומתעניין לדעת מה הוביל לכך, בטח כשהם עם כוויות מהקדנציה הקודמת, אז תמכו ביהב ומצאו את עצמם במשך מחצית מהקדנציה מחוץ לקואליציה.

“לפני חמש וחצי שנים שהפסדנו, אז מישהו מבכירי שס בא אליי ואמר לי: “אבל שאלתם את אחד מגדולי הדור. שאלתם וקבילתם תשובה ברורה, אז מה קרה?” ועניתי לו שבדיוק היום, אני והרב פרי שליט”א, ראינו איזה מאמר מהעבר על בחירות שנערכו בעבר הרחוק באירופה, ושאלו אז רבנים איך ולמי להצביע וגם שם הם הורו משהו אחד וקרה משהו אחר. באותו מאמר נכתב כי דעת חכמים היא לא נבואה, היא דעת תורה, היא רצון ה’, כשאני עושה דעת תורה זה מרצון ה’, וזה מה שצריך להיות”.

ולכן הלכתם בפעם הזו עם עציוני?

כן. לקחנו את כל הנתונים שהיו בסקרים. התייעצנו עם המפלגה בירושלים, ולאחר שהיה לנו כיוון מסויים, הלכנו עם זה לדעת תורה, והתשובה שקיבלנו הייתה לתמוך בו.

עוד קודם לדעת התורה, חשבתם לתמוך בבורובסקי?

אגיד לך בכנות. חשבנו ואפילו חשבנו ברצינות. אנחנו ישבנו ונפגשנו, אבל כמו שאמרתי לך, לקחנו את כל נתוני הסקרים, ובסוף דעת תורה היא שקובעת. בדברים הקטנים זה נחתך פה במקומי, ובדברים הגדולים זה נחתך או בירושלים או בנהריה.

על קליש לא חשבתם?

תתפלא, אבל כן חשבנו ואתה יודע למה? מאותה סיבה שבזמנו תמכנו ביונה יהב. משום שיש לנו הכרת הטוב אליה. אני חושב שמה שהיא הספיקה לעשות למגזר החרדי, לא היה ראש עיר לפניה שעשה. רצינו כן להכיר לה טובה. אבל במקרה שלה היא החליטה לפוצץ את זה שלושה חודשים לפני הבחירות.

מה קרה אז?

זה היה כשהעברנו במועצת העיר את ההחלטה להקים את ‘כיכר הרב עובדיה’ בשכונת הדר, העברנו תקציב של 280 אלף שקל, והיא הייתה נגד. לצערי לא רק שהיא הצביעה נגד, היא גם טרפדה את זה ולא רצתה לחתום על זה. לדעתי, כי היא עשתה חשבון פוליטי שייצא עליה שם שהיא מסייעת לחרדים ערב בחירות. אל תשכח שבאום ימים שלפני החגים המדינה הייתה נורא משוסעת והרבה נגד הציבור החרדי. מה שקרה למעשה מאותו רגע, שהיא ניתקה את הקשר, היא חשבה שעשינו את המהלך הזה של הכיר מאחורי גבה, וזה בעצם הייתה נקודת הפיצוץ. ללא האירוע הזה, היינו בהחלט צריכים לשאול ואני מאמין שהיינו מקבלים תשובה ללכת איתה.

אוקיי, אז נחזור לעציוני. החלטתם ללכת איתו, מה מביא אותך להיות הראשון לחתום איתו הסכם?

חשבנו לחכות לסיבוב השני, אבל בגלל שהיה לחץ של הסיעות החרדיות בעיר וראינו שמתחילים במו”מ, ולא רצינו להישאר בלי שום דבר בסל, אז החלטנו לחתוך.

ובעצם גם לקחת סיכון שבפעם הקודמת הותיר אתכם בחוץ.

כן. לקחנו ריזיקה, אבל אם היינו נשארים אחרונים, אז אתה מבין שהסל שלנו היה נותר ריק.

טוב, בוא נדבר על הסל ומה יש בתוכו, מה כתוב בהסכם בינכם לעציוני?

מועצה דתית של שס מלאה. מינוי יו”ר מעוצה קבוע. נקים כמובן הרכב. בנושא חינוך הגענו להישג יפה שנקים מחלקה בתוך מינהל החינוך, שהיא תיהיה מחלקת חינוך חרדית. אנחנו ניקח דגם מעיר מוצלחת וניישם אותה פה. קיבלנו בהסכם גם את תיק הרווחה של כל העיר, ואת תיק תרבות תורנית, שבתוכה יהיה גם פעילות של מורשת מן המזרח, רק שכבר עתה נקבע שתקציבה יהיה גדול מהשנים האחרונות. ואני רוצה רגע לעצור בנקודה הזו של ההישגים, כי כאן הייתה התחייבות שלי מול הרבנים ואמרתי זאת לעציוני, אני מבטיח שהפעילות תיהיה שווה לכל המגזרים: ספרדים, ליטאים, חסידים, ציונות דתית, ולמעשה כל מי שצריך לקבל שירות, יקבל באופן שווה כמו כולם. אני מבטיח, אצלי לא יהיו אפליות.

נחזור לסל?

אנחנו מקבלים אחריות על המתנסים בעיר כדי שנוכל לפקח שהפעילות היא באופן שווה בין כל המגזרים בעיר. המועצה הדתית זה דבר שהוא מאוד חשוב מבחינתנו. אתה בטח זוכר שבתחילת הקדנציה של קליש דגל קיבלה את זה בהסכם עם קליש. כשאנחנו נכנסו זה היה תנאי לקבל. שס הביאה לכאן אדם מקצועי שעשה מהפכה בכשרות, בכך שיהודי שומר מסורת יכול לאכול רבנות. הוא ניקה את השטח. הרים את כל מערכת הנישואין במקומות אחרים. שיפצנו כמה וכמה מקוואות בעיר, עבדנו בשיתוף פעולה מלא. הקמנו קול קורא של תרבות תורנית לכל בית כנסת ובית מדרש לקבלת תמיכה עד עשר אלף שקל בשנה.

תכלס’ קיבלתם את תיק המועצה הדתית, למה לא הבאת להקמת הרכב מועצה, למינוי יו”ר קבוע.

זה לא היה בשליטתנו לעשות הרכב למועצה. ובוודאי כאשר קמה המועצה הלעומתית לא ניתן היה לקדם את זה. אני חושב שבכוח שיש היום עם שר הדתות, אנחנו כבר בשלב הראשון של הקדנציה, נקים מועצה.

מה עם רבנים ראשיים לעיר? שנים שכבר אין כאן.

אנחנו נפעל לקדם גם את הרבנים הראשיים, חיפה חייבת שני רבנים ראשיים, ושס תיתן את הטון שלה לגבי בחירתו של רב ספרדי ראשי, תחת המלצתו של הרב הראשי הרשל”צ הגאון הרב יצחק יוסף שליט”א.

עד כאן נשמע בהחלט סל מלא

אני חושב שבסופו של דבר הבאנו הסכם טוב. הסכם ששס-חיפה לא הביאה מעולם, זה אמור למנף את כל הקהילה החרדית ושומרי המסורת בעיר, כי המטרה שלנו לשמור על הצביון היהודי בעיר. לא בכדי כל הקמפיין שלנו זה ‘שס המזוזה של חיפה’.

אנחנו מדברים כבר על השלל, אבל הדוב עוד לא ניצוד. אתה יודע, יש מצב שעציוני לא נבחר?

אנחנו נערכים לסיטואציה שעציוני לא נבחר. אבל בוא נדבר דוגרי, יותר גרוע מהסיטואציה שהייתה מהבחירות הקודמות, לא יכול להיות. קיבלנו בבחירות הקודמות את מספר הקולות הכי נמוך, ואף על פי כן, מהחושך הגדול הזה, בסוף אחרי שנתיים וחצי נכנסו לקואליציה והצלחנו להביא תוצאות נהדרות, ועשינו דברים שלא נעשו על ידי סיעת שס בפעם הקודמת. ולכן גם אם דוד לא ייבחר אנחנו נוכל להסתדר. אני מזכיר לך שיש לשס כוח במשרדי הממשלה, ואין ראש עיר שלא ירצה לצרף אותנו. בסוף בסוף, כל ראש עיר שהוא פוליטיקאי אמיתי, יודע שצריך את משרדי הממשלה. תראה היום גם בתקשורת הלא חרדית מפרגנים הרבה לשרי שס ולפעילותם, אז אנחנו מבינים שאנחנו כוח לא קטן ולכן זה גם לא קשור למספר המנדטים שנביא.

אתה בטח שומע גם בימים האחרונים קולות חרדיים של תמיכה במועמד אחר ולא בעציוני.

כן, שומע. ואני אומר לך שאני חושב שלא צריך לפלג את הציבור החרדי בבחירה לראשות העיר. דוד, הוא יהודי שאיכפת לו מהיהדות וכן אפשר לקדם איתו דברים למען הצביון היהודי בעיר.

מה למשל?

בחינוך, תרבות, רווחה כל מה שקיבלנו אנחנו נפעל למענם.

אתה מדבר על לקדם איתו למען הצביון היהודי בעיר, אתה רוצה להסביר איך זה מסתדר עם הבטחתו להוסיף קווי תחבורה ציבורית בשבת בחיפה?

מה אתה מצפה שיגיד מול הסטודנטים? הוא צריך להציע להם מצע מסויים. אנחנו מבינים את סוגי האוכלוסייה. תרשום לעצמך, תיהיה שמירת סטטוס קוו בעיר.

אתה אומר ‘שמירת’, ואני אומר לך שזה ‘שבירת’ הסטטוס קוו, אם יש קווים נוספים בשבת.

אני לא שוכח שחיפה זו לא עיר חרדית, ואותם קווי אוטובוס לא עוברים בשילוח ובצלאל. אז בוא לא נסתכל על מה שהתקשורת רוצה להשחיר אלא על מה שהצלחנו להביא. ואני אומר לך שבהסכם הבאנו תוצאות טובות ויפות. אני כן מתחייב שתיהיה שמירת סטטוס קוו בעיר ולא נפר אותה.

בוא נחזור רגע לאחור, דיברת על מנדט אחד שזה היה חושך, איפה אתם היום?

מקווים לשלש את הכוח. מאמינים שהציבור ראה את הפעילות, ולא רק בציבור החרדי, גם מסורתיים, בני נוער-קירוב ואוכלוסיות נוספות. הציבור ראה שעם קצת הקולות שקיבלנו, הצלחנו להביא המון, בטח ביחס למפלגות גדולות אחרות. תמיד כמובן יש לשפר, לא נגענו בכל התחומים, ואני מקווה שעכשיו יהיה לנו את הכוח לעשות זאת.

מלחמות היהודים או אם נדייק החרדים, מפריעות לך?

חד משמעית. אני חושב שביחד אנחנו יכולים לעשות הרבה יותר למען הציבור ולמען העיר. אני גם עובר השמצות, מפעילות שאני עושה הוציאו עליי לעז שאני ‘מפיק אירועים’.

והמריבות האלו פגעו ויכולים להמשיך לפגוע.

אני חושב שעולם התורה יעמוד על הרגלים בין אם יהיו תקציבים ובין אם לא. אבל את הפנאי והתרבות והעזרה היומיומית, זה משהו שהציבור שלנו בהחלט צריך ולכן כן חשובה האחדות כדי שנקבל את מה שמגיע לנו. אני יכול לדבר על שס, בשביל זה נלחמנו והיינו שם וידענו לתת ברגעים הקשים והיפים וגם הפחות יפים את כל מה שהאזרח צריך. קח לדוגמא את המלחמה, מיד עם תחילתה פתחנו מסגרות בכל שכונה ושכונה כדי שילדים לא יישבו בבית. פעלנו גם למפונים אפילו שהם לא מצביעים, כי בסוף אנחנו כאן בשביל לעזור. אני מקווה שציבור התומכים של שס, יחזור הבייתה.

אני רואה שתוצאת העבר צובטת לך.

ראינו בקלפי שהיו הרבה עריקים משס ועברו למפלגות אחרות, אני בטוח שהיום הם יודעים שהם לא הרוויחו מזה כלום, והיחידים שיכולים לדאוג לציבור התומכים של שס זו רק שס בעצמה.

ראיתי שקמפיין הבחירות שלכם הוא מאוד מורכב. למעשה מאוד מפוצל.

הקמפיין שלנו הוא לא קמפיין קל. המפלגות החרדיות האחרות עובדים על מספר רחובות ובמקרה הטוב עוד שכונה. הקמפיין של שס זה מאוד מגוון ובכל חיפה. אנחנו נפרסים על כל מערב חיפה, על קריית חיים, קריית שמואל, הדר, צריך להגיע לכל האזורים, ובכל אזור סוג אוכלוסייה שונה וכמובן גם התאמת קמפיין.

יש התנגשות בין הקמפיינים?

קיבלתי טלפון מתושב העיר שאני לא מכיר שצלצל אליי ואמר שראה על אחד השלטים שלנו ברחובות החרדיים, את הקוד סריקה ואמר לי שזה לא מתאים לשכונה חרדית. אני השבתי לו מיד שהוא צודק, והסברתי לו שכנראה בהפצת המודעות השתרבבה מודעה אחת לשכונה הלא נכונה. אז אתה יכול להבין מאירוע כזה, כמה הקמפיין שלנו קשה, ואיך יכולה להיות התנגשות, ואיך צריך להגיע לכל אחד בעניין שלו.

משהו לסיום?

אני רוצה לברך את חברי נציגי הציבור, הרב מיכי והרב אבריימי בהצלחה גדולה לכל אחד. אני שמח שזכינו לשמש דוגמא לקמפיינים נקייים ללא טינופת – הבחירות והפילוג. ונשמש דוגמא גדולה יותר אם נדע לשתף פעולה במהלך הקדנציה ולצעוד יחד בקדנציה הבאה כסיעה אחת גדולה ומאוחדת.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן