כמו בעבר, גם בימים האחרונים צצה לה ההודעה באתר ‘מנהרות הכרמל’, שמבשרת על העלאת מחיר הנסיעה, כשההסבר הוא קצר ובן שורה אחת: “בהתאם להנחיות הסכם הזיכיון וכן בהתאם להצמדה למדד המחירים לצרכן”.
החלטנו לנסוע במנהרת הזמן 14 שנים לאחור, אל היום שבו נפתחו מנהרות הכרמל, ולהתבונן בכמה עלה לנו המחיר. האמת? גם אנחנו לא האמנו.
מתברר כי אז, בפתיחת המנהרות, מחיר הנסיעה לאורך כל המנהרות, עמד על 11.40 שקל לרכב פרטי. מאז עברו הרבה מים בקישון, וגם לא מעט רכבים במנהרות הכרמל, והסכום לא רק קפץ, אלא הכפיל את עצמו.
על פי התעריפים החדשים, שנכנסו היום (שלישי) לתוקף, נסיעה רק למקטע אחד ולא לשני מקטעים, עומד על 10.47 לרכב פרטי שהוא מנוי, כאשר רכב שאינו מנוי המחיר הוא בשקל יותר: 11.47, וכאמור זהו רק מקטע אחד מתוך שניים.
כבר בעבר היו מחאות נגד המחירים הגבוהים במנהרות הכרמל, והיו מי שקראו להפסיק את הנסיעה בהם, אולם המאבק לא צלח.
מי שהחל לנהל מאבק נוסף, הוא ראש העיר יונה יהב, שעוד לפני הבחירות נשאל באתר 970 אודות המחיר שנאלצים תושבי חיפה לשלם במנהרות, אז אמר כי בתוך שנה מיום כניסתו לתפקיד ראש העיר, חיפאים לא ישלמו על הנסיעה ברכבם.
לאחר בחירתו החל לפעול מול משרד התחבורה ושרת התחבורה, דבר שהביא להסכמה הדדית, אולם האישור לכך נדרש על ידי האוצר, מה שעוד לא קרה.
כאן המקום לציין כי בניגוד לנעשה בחיפה, במקומות אחרים בארץ לא משלמים על נסיעה, כך למשל בכביש 16 שנפתח לפני כשנתיים בירושלים, והוא מתחיל מאזור בית זית, והוא מכיל שתי מנהרות ארוכות, שמובילות אל אזור שכונת גבעת מרדכי וקריית משה. כך גם ‘כביש בגין’ בירושלים שהינו אחד הצירים הארוכים בעיר, וגם הוא ללא כל תשלום. כך גם ‘כביש המנהרות’ שרק באחרונה שודרג הכביש והוכפל ברוחבו, והוא מוביל מירושלים לביתר עילית.
ראש העיר יונה יהב הגיב הבוקר (שלישי) להחלטה על העלאת המחיר במנהרות ואמר: “אני מתקומם על העלאה נוספת בתעריפי מנהרות הכרמל במיוחד בתקופה מורכבת זו שעוברת על כולנו. מאז חזרתי לתפקיד אני פועל בכל דרך לביטול התשלום במנהרות. גייסתי את תמיכת משרד התחבורה וכעת אנחנו ממתינים לתשובת האוצר בנושא. אם לא נקבל תשובה מספקת מהם, לא אהסס ואעתור בעניין לבית המשפט”.