מיום שישי המטרונית מצטרפת למהפכת התחבורה הציבורית

ביום שישי הקרוב תחל סופרבוס בהפעלת מטרונית חיפה. תשלב מטרוניות חדישות וכלי תחבורה ממונעים באנרגיה ירוקה. תוסיף קווים חדשים ותרחיב את היקף השירות ב-50%.

במסגרת מכרזים שקידם משרד התחבורה לשיפור וייעול רמת השירות של מערך התחבורה הציבורית בישראל – המטרונית בחיפה מצטרפת גם היא למהפכת התחבורה: החל מיום שישי ה-15 באוקטובר 2021, ט׳ בחשוון תשפ״ב, תחל סופרבוס, חברת התחבורה הציבורית מקבוצת בליליוס, בהפעלת המטרונית בחיפה, הודות לזכייתה במכרז בפברואר 2021. באוקטובר תהיה זו הפעימה הראשונה במסגרת המכרז, במהלכה תחל החברה להפעיל את שלושת קווי המטרונית הקיימים, שהופעלו עד כה על ידי חברת דן. בעתיד, מתוכננת פעימה נוספת, שבה צפוייה סופרבוס להוסיף שני קווים חדשים לרשת קווי המטרונית.

המטרונית היא פרויקט תחבורת אוטובוסים מהירים, או באנגלית Bus rapid transit, הראשון והיחיד מסוגו בישראל. מה שמוכר בכל העולם כ-BRT והועתק למאות ערים במדינות שונות, הושק בחיפה ב-2013.

היא מורכבת מאוטובוסים מפרקיים מהירים, שנעים על מסלולים ייעודיים ומסיעים את תושבי האזור ומבקריו לקריות, מפרץ חיפה, העיר התחתית, הדר ומערב חיפה, ויש לה ביקוש גבוה בקרב האוכלוסייה. הודות למטרונית באפשרותם של הבאים מתוך ומחוץ למטרופולין גם להשתמש בשירות “חנה וסע” – חניית הרכב הפרטי בכניסה לחיפה והמשך התניידות פשוטה ומהירה במטרופולין באמצעות המטרונית.

מאפייניה הייחודיים, הופכים אותה לכלי תחבורה יעיל, נגיש וידידותי לסביבה, המשמש כלב הפועם של ההתניידות במרחב העירוני. לאורך השנה, צפוייה המטרונית להסיע יותר מ-20 מיליון נוסעים ברחבי מטרופולין חיפה .

עד כה פועלים במערך המטרונית שלושה קווים, אותם תחל סופרבוס להפעיל באמצע אוקטובר. הקווים יוותרו ללא שינוי:

● קו 1, הקו האדום – ממרכזית הקריות בצפון הקריות למרכזית חוף הכרמל, ימשיך לפעול כרגיל בכל ימות ושעות השבוע, גם בשבת, במתכונת 24/7.
● קו 2 – הקו הכחול מקריית אתא לתחנת הרכבת חיפה בת גלים.
● קו 3 – הקו הירוק – ממרכזית הקריות להדר הכרמל.

עוד במסגרת תנאי המכרז, ובמבט לעתיד, צפוייה הזכיינית סופרבוס להוסיף ולהפעיל שני קווי מטרו חדשים ברשת הקווים, ובהם:

● קו 4 – קו המנהרות, שיחבר את ערי הקריות עם מרכזית חוף הכרמל ביציאה מחיפה, דרך מנהרות הכרמל.
● קו 5 – קו מטרונית לעיר נשר, שיחבר בין צומת יגור דרך ציר בר-יהודה בנשר, ועד לשכונת הדר בחיפה.

בתוך כך, וכחלק מכניסתה להפעלת המטרונית, עתידה סופרבוס להחליף את 100 המטרוניות הפועלות כיום במערך, ב-121 מטרוניות חדשות. שינוי זה מביא עימו גם בשורה סביבתית – לראשונה, יתווספו לצי המטרונית רכבים מונעים באנרגיה חלופית, ו-40% מצי הרכב יורכב מ-50 אוטובוסים מפרקיים חשמליים ידידותיים לסביבה, המספקים חוויית נסיעה

מהירה ושקטה יותר. יתר הצי יופעל באמצעות 71 אוטובוסים מפרקיים העומדים בתקן המחמיר “יורו 6”. כל הרכבים נגישים ומותאמים לאנשים עם מוגבלויות.

יעקב ישראל נתניהו, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית: “מטרופולין חיפה עומד בפני עידן חדש של תחבורה ציבורית. השנה הקרובה תביא עימה בשורות חדשות שישפרו בצורה משמעותית את שירות התחבורה הציבורית במטרופולין כולו. בימים אלו יוצא לדרך מהלך הכולל שורת בשורות, לרבות, רכבלית חדשנית ומתקדמת. וכן, המטרונית המתחדשת ושני הקווים שיתווספו במסגרתה בעתיד הלא רחוק. אנחנו פועלים בכל האמצעים על מנת לתת לכם ולכן, תחבורה ציבורית איכותית, יעילה ומתקדמת, שתאפשר לכם להשאיר את הרכב הפרטי בבית, לחסוך זמן, כסף וכאבי ראש”.

צחי נווה, מנכ”ל סופרבוס: “אנו שמחים להפעיל את המטרונית החדשה. מלבד תפקידן של מערכות תחבורה איכותיות לנייד אנשים ממקום למקום ביעילות, יש להן ערך משמעותי בפיתוח החברתי והכלכלי של המטרופולין. לכן, סופרבוס גאה לקחת חלק בפרויקט המורכב והמאתגר הזה, ולהמשיך לבסס את המטרונית כלב הפועם של העיר. כחברה המפעילה את מערך התחבורה באשכול העמקים , אנו חשים ומכירים בצורכי ‘השירות לנוסע’ ברמה גבוהה. אנו נעשה הכל על מנת להבטיח שנוסעי התחבורה הציבורית במטרופולין ייהנו משירות זה ומשדרוג אמיתי של המערך התחבורתי שלהם”.

תשלום ותיקוף נסיעה במטרונית: עם כניסת סופרבוס לפעילות, יותקנו מכשירי תיקוף בתוך רכבי המטרונית (זאת בניגוד לעבר, שהיה ניתן לתקף רק בתחנות שבחוץ). בנוסף ניתן יהיה לשלם גם באמצעות סריקת ה-QR קוד לבעליי היישומון. מערך האכיפה לפיקוח על התיקופים והתשלום עבור הנסיעות יתוגבר.

בעקבות הרפורמה של משרד התחבורה, לנוסעי המטרונית הקבועים והמזדמנים קיימת כעת גם האפשרות לשלם על נסיעותיהם מהסמארטפון, באמצעות אפליקציה ייעודית, מבלי להצטייד מראש בכרטיס רב-קו או להטעין אותו בכסף או בחוזי נסיעה (כדוגמת חופשי-חודשי או חופשי-יומי). קודי ה-QR יותקנו ברכבים, לנוחיותם של בעלי יישומוני התשלומים הרלוונטיים, (ועל פי התעריפים שנקבעו על-ידי משרד התחבורה).

סופרבוס, הא חברת תחבורה ציבורית מקבוצת בליליוס, שלה ארבעה ענפי עיסוק עיקריים: אנרגיה ותשתיות, נדל”ן, תעשיית הרכב ותחבורה ציבורית.
סופרבוס הוקמה בשנת 2000, ומסיעה למעלה מ-40 מיליון נוסעים בשנה (לרבות, בנסיעות יומיות בקווים עירוניים, בינעירוניים ובהסעות תלמידים). לחברה גם חברת בת, “סופרבוס היסעים”, המציעה מגוון שירותי הסעות, לרבות הסעות עובדים, תיירים וחיילים.
סופרבוס זכתה בשני מכרזים משמעותיים בפברואר 2021, מלבד מכרז המטרונית, החברה זכתה במכרז אשכול “מרכז ירושלים עירוני” – וביולי 2021 החלה בהפעלת הקווים הראשונים באשכול זה, תהליך שיתבצע בהדרגה במספר פעימות עד שנת 2023. זכייתה של סופרבוס בשני המכרזים הללו, הופכת אותה לאחת ממפעילות התחבורה הציבורית הגדולות בישראל, עם צי המונה כ-1000 אוטובוסים, לרבות: מיניבוסים, מידיבוסים ואוטובוסים מפרקיים המונעים באנרגיות חלופיות, חשמל וגז.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן