מפקד משטרת חיפה בראיון: “רוצה להתקרב למגזר החרדי”

בימים שבהם המתיחות הביטחונית היא בשיא, מצא מפקד תחנת חיפה זמן לראיון לאתר 970 בשל החשיבות שהוא רואה בקשר עם הציבור החרדי. לאורך הראיון שב וביטא את החשיבות לדבר, וכשצריך הוא גם הודה בטעויות. "אנחנו לא חפים מטעויות ובעיות, אבל אם נשאר בברוגז, שום דבר לא ייצא מזה".

לפני שבועיים, משהו בשגרת היום-יום של סנ”צ חיים אזרד, מפקד תחנת חיפה השתבש. האיש שבכל בוקר בשמונת החודשים האחרונים עושה את הדרך מקיבוץ אילון שבגליל המערבי – הסמוך לגבול עם לבנון, אל מטה המשטרה שבדרך בר יהודה בעיר, נאלץ לשכב בבית לאחר שנדבק בקורונה. גם הראיון הזה שהיה אמור להיערך באותם ימים, נדחה אל הימים הצמודים לחג הפסח, ולמרות הדחייה בראיון למפקד חיפה היה חשיבות לקיימו.

סנ”צ חיים אזרד, בן 56, איש שחי את השטח ורוצה רק לעשות טוב. את חיפה הוא מכיר היטב עוד לפני שנכנס לתפקידו כמפקד התחנה, שכן הוא שימש בעבר כקצין אג”מ בעיר, זה שאחראי על כל אגף המבצעים. כשנכנס לתפקידו הנוכחי זה קרה מעט לאחר מבצע ‘שומר החומות’ שבו העיר ידעה מהומות ואירועים אלימים, כשבמקביל גם הקורונה המשיכה להדביק ובמקביל להפעיל את המשטרה במשימות השונות.

במהלך הראיון מפקד תחנת חיפה היה כן ואמיתי. פתוח לשמוע וגם להודות בטעויות שנעשו על ידי המשטרה. ודבר אחד די ברור מהשיחה עימו, הוא מבקש לחדש את הקשר הטוב שהיה בעבר עם הציבור החרדי, ועושה רושם שזה חשוב לו.

את השיח אנחנו פותחים על המצב האקטואלי, כאשר ברקע הפיגועים שהתרחשו בבני ברק, חדרה, תל אביב ובאר שבע.

איך משטרת חיפה ערוכה לתרחיש של פיגועים?

הייתי בימים האחרונים אצל ראש העיר עם כל הצוות שלה ועסקנו בנושא. למעשה, עיקר העשייה שלנו היום זה פח”ע (פעילות חבלנית עוינת). כל בוקר אנחנו חייבים לעסוק בפשיעה ועוסקים בה, אבל אם תשאל את הקצינים שלי מה אני אומר בבקרים האחרונים; זה ביטחון שוטף, למנוע פח”ע. ואם חלילה נתקלנו באירוע שכזה, המטרה היא להגיב מהר ולחסל אותו. זו עיקר העשייה שלנו בימים אלו. אם עד לפני האירועים האחרונים הייתי עובד 80 אחוז פשיעה ו-20 אחוז פח”ע אז זה עכשיו זה הפוך. הורדנו את הפלילי, למרות שאני חייב לעסוק בזה ואני עוסק בזה כי יש אירועים שאזרחים קוראים לנו, אבל אם יהיה לי חשוד בפח”ע או פורץ, אני ארוץ קודם לחשוד בפח”ע. זאת ההנחיה.

כשסנ”צ אזרד מדבר על אירועים ביטחוניים, אין הכוונה לאירועים של ממש, אלא די בתלונה על אדם חשוד. כדי לסבר את האוזן הנה מתברר כי בשבועות האחרונים מדובר בעלייה של 20% בתלונות האזרחים שמתקשרים ליידע על אדם חשוד או רכב חשוד, ואלו כרגע האירועים שלהם נותנת המשטרה את התיעדוף. אמנם כשמדברים באחוזים הדבר לא נותן תמונה לאזרח הפשוט, ועל כן מסביר מפקד התחנה כי בעיר יש בממוצע 350 אירועים, לצד 20 אלף חומרי חקירה בשנה, נתונים שהינם גדולים בכל קנה מידה.

העובדה שחיפה הינה עיר מעורבת, זה משהו שגורם לבעייתיות אצל שוטרי הסיור?

תבין, אתה מדבר על חיפה כעיר מעורבת אבל שוכח שהיא גם עיר מטרופולין. היא תל-אביב של הצפון, כי מגיעים לכאן מכל יישובי וכפרי הסביבה כדי לקבל שירותים. יש כאן בתי משפט, שלושה בתי חולים גדולים, מוסדות ממשלה ומרכזי בילוי. תחשוב על זה שאם יש קרוב ל-300 אלף איש שמתגוררים בחיפה, תוסיף לכך עוד 50 אלף איש שמגיעים מידי יום לקבל שירותים. אז כמובן שאם אני מקבל אדם חשוד אני מגיב לאירוע, כך שמבחינתי זה לא משנה אם ערבים גרים כאן בעיר או לא. ברגע שאדם חשוד הוא נבדק ע”י שוטרים. הבעיה מתחילה אם הוא לא משתף פעולה כשבודקים אותו.

סנ”צ אזרד מנסה להמחיש לנו את התמודדות המשטרה סביב נושאי הפח”ע והחשודים שמגיעים לפתחו. “קח את תחנת העיר שבה יש בממוצע כל יום ארבעה-חמישה נעדרים. עכשיו קח לדוגמא אירוע שכזה שמתקבל על ידי בן משפחה ערבי שמספר על בנו שנעדר או שמספר שבנו מדאיג אותו, אנחנו חייבים לבדוק את האירוע. מתחילים בבדיקת פוסטים של הנעדר, מתייעצים עם השב”כ ועושים את החקירות שלנו. היה לנו מקרה לפני שבוע שבחור ערבי צעיר הדאיג אותנו ולבסוף הצלחנו בביצוע מעצר בתחכום רב. כשנעצר הוברר שבאמת היו דברים בגו, וגילינו כי היה אפשר לפתות אותו לבצע פיגוע”. חיים לא מרחיב יתר על המידה על אירוע זה כמו גם על אירוע נוסף שהתרחש בשבת שעברה, שעה שהגיע אל מוקד המשטרה שיחה ממתדלק בתחנת דלק בעיר, שסיפר כי בחור ערבי הסתובב בתחנה ושאל את המתדלק שהינו ערבי, היכן יש בתי כנסת באזור. “הגענו מהר והיס”מ ביצע מעצר, אז הוברר לנו שהבחור הוא שב”ח תושב עזה. עצרנו אותו ובתשאול של השב”כ החשד ירד, אך הוא גורש כמובן חזרה לעזה”.

שני האירועים האחרונים יכולים להמחיש במשהו את עבודתה של המשטרה בעיר שמתוחה בימים אלו עד קצה גבול היכולת כדי להעניק תחושת ביטחון לציבור. בכל בוקר מתייצב אחד הקצינים במשטרת חיפה שמתדרך את שוטרי הסיור באירועים ובחשדות שיש, כאשר כוח מיוחד של בט”ש (ביטחון שוטף) נמצא בשטח כל העת במספר מקומות מרכזיים ובכללם גם באזור החרדי שבשכונת הדר.

יש חשש מפני פח”ע של תושב העיר?

המודיעין שלנו עובד בפן הפלילי ואוסף כל הזמן. רכזי המודיעין בודקים גם פח”ע. אני יכול לומר שכרגע אין לנו אובייקטים שאנו יודעים להגיד שמסוכנים לנו. אנחנו בקשר יום-יומי רציף עם השב”כ, אנחנו מזינים כל הזמן האחד את השני. עושים חקירות משותפות, אין לנו משהו קונקרטי. אני כן יכול לומר שאנשים שהיו מעורבים בהפרות סדר ב’שומר החומות’ אנחנו שמים עליהם עין.

אפרופו ‘שומר החומות’ חיים נזכר בתקופה ההיא שגם במשטרה סברו שהעיר משנה את פניה. “האירועים תפסו את המשטרה די בהפתעה, לא חשבנו שאלו יהיו הממדים. כקצין אג”מ ידעתי שיהיו אירועים, אבל לא חשבתי שנגיע לכאלו ממדים”. “תחנת חיפה מהר מאוד התגברה ונתנה מענה. אנחנו הפקנו לקחים, בנינו תוכניות אחרות, אנחנו עוסקים בזה כל הזמן בפרט עכשיו בחודש הרמדאן, ואנחנו ערוכים יותר טוב מאשר ברמדאן של השנה שעברה”.

בוא נחזור אל האירוע ההוא בשכונת רמת ויז’ניץ, שבו הציתו בניין ובחלוף מספר חודשים התושבים מקבלים הודעה על סגירת התיק מבלי שאותרו חשודים. איך זה קורה בפרט כשיש צילומים ממצלמות האבטחה?

מה רואים במצלמות? רואים לוחיות?

נו, זו בדיוק עבודת המשטרה

יש לי צוות של חמישה אנשים שמתעסקים רק במצלמות. הם אלופים. מכירים כל מצלמה בעיר. הרבה פעמים הם מוצאים אופנוע, אבל אם אין לנו מודיעין שמכווין אותנו אז לא תמיד אפשר להגיע אליהם. כל התיקים של ‘שומרי החומות’ טופלו ביסודיות. חלקם נסגרו מסיבת על”נ (עבריין לא נודע) כי לא ניתן היה להגיע אל זהות המבצעים. אני לא אומר שאין לנו אחריות פה. הייתה לנו אחריות פה להגיע במהירות לאירוע, מחובתי להגיב מהר.

תסכים איתי שאם חלילה זה היה נגמר בקריסת המבנה בגלל השריפה, או בהרוגים, אז הייתם מגיעים גם למבצעי האירוע.

אני לא בטוח.

היו מפעילים את כל הכלים שעומדים לרשות המדינה, כולל שב”כ.

אנחנו מפעילים והפעלנו, והנה לדוגמא אירוע בעכו שנגמר בהריגת אזרח ששרפו את המקום בו שהה, ולצערי לא הצלחנו להגיע אל המצית עצמו. זה לא קסם. אם אתה מביא לי עכשיו תמונה של שני רוכבי אופנוע עם קסדות על ראשיהם והם כמובן לא גלויי פנים אז אני בבעיה. אני יכול לומר לך דבר פשוט; אין פרצוף שאני מביא לרכז מודיעין והוא לא יביא לי את השם שלו. הבעיה היא שבמקרה הזה אין לי פרצוף. ואם מצאתי לוחית זיהוי אז זו לוחית זיהוי גנובה מאופנוע אחר. הרי אם היה לי קצה חוט לאירוע הזה בויז’ניץ, ברור שהייתי מבצע מעצר. איזה אינטרס יש לי שלא לבצע מעצר? המחוייבות שלי זה להגיע מהר, לנסות לתפוס ולהציל חיים, ואח”כ להביא מקסימום ראיות כדי להכניס לבית סוהר.

עדיין נשאר בחיבור הזה שבין שכונת ויז’ניץ לחליסה. הנשק הבלתי חוקי שאנחנו שומעים את היריות שלו, איך המשטרה מתמודדת עם זה?

יש נשק, אבל אני יכול לומר לך שאנחנו בירידה מעל 50% במקרי ירי. וחד משמעית שיש פחות ירי.

זה לא מה שיאמרו לך תושבי הדר ששומעים את הירי מחליסה

תראה, אני לא יכול להיכנס בית בית ולחפש נשק. אם יש מודיעין על נשק בבית ספציפי אין סיטואציה שלא אכנס. אם נכנסת לי ידיעה מודיעינית על אמצעי לחימה והיא לא תטופל תוך 48 שעות, מישהו יחטוף פה בראש.

זאת אומרת שהמשטרה נכשלת במודיעין אם אנחנו תושבי הדר שומעים באופן שכיח יריות מחליסה?

אני יכול להראות לך את נתוני האירועים. יחד עם זאת, כמובן שאם יש אירועי ירי, אנחנו עושים חיתוכים על ההודעות שהתקבלו על אירוע הירי. במקום שנתפסו תרמילים או שאנשי המודיעין שלנו מספרים לנו על ביצוע ירי (וברור לך שיש לנו אנשי מודיעין בכל מקום), אז אנחנו לא עוזבים שם עד שאנחנו לא מוצאים. לצערי יש מקומות שמקבלים דיווח על ירי אבל אנחנו סורקים ולא מוצאים שום תוצאות. מה שחשוב זה שאנחנו נמצאים בירידה במספר האירועים ואלו הנתונים.

כשאנחנו מגיעים לדבר על המגזר שלנו, על הציבור החרדי, מפקד תחנת חיפה מדבר בעצב ומודה שיש בעיה, אותה הוא מגדיר כמשבר אמון חריף. “אני יודע שהיו בעיות בין המשטרה למגזר, אבל צריך לפתור אותם”. “אני לוקח אחריות על הבעיות שהיו, בדקנו את עצמנו, שיננו, הפקנו לקחים. אבל עכשיו צריך לדבר”, אומר סנ”צ אזרד. “כל מה שמבקשים מאיתנו אנחנו עושים ומסייעים למגזר. זה נכון להלוויות, להכנסות ספר תורה, לחתונה הגדולה שהייתה ברוממה, לאירוע ההפנינג ברחוב מיכאל לפני חודש. אני אומר מפורשות, אני רוצה להתקרב למגזר החרדי. אני רוצה לשבת ולדבר, אני רוצה ממשק, אני רוצה שנעבוד ביחד. כי כיום אין דיבור בכלל. אני רוצה שיפנו אלינו על עבירות, שיפנו לבקש מאיתנו עזרה, ואני אומר דרך הבמה המכובדת שלך, אין בעיה שאי אפשר לפתור.

כשאנחנו פותחים את הפצע הזה של חוסר האמון בין משטרת חיפה למגזר החרדי בעיר, אחד הדברים שקופצים זה נושא הקורונה עוד מהימים הראשונים שבהם הייתה בולטות של שוטרים בשכונה החרדית בעיר ועד לימים אלו של אכיפת נושא המסכות בבתי עסק. לדברי סנ”צ אזרד אין אכיפה בררנית או אכיפת יתר אצל החרדים. בשלב הזה אני מבקש להביא לתשומת ליבו של מפקד התחנה את הפניות שלי לאורך החודשים האחרונים לאחר תלונות שקיבלתי מצד תושבים ובעלי עסקים ברחוב מיכאל, ועל כך הוא משיב כי אף אחד לא שולח הכוונה מיוחדת נגד הציבור החרדי. “השוטרים מקבלים משימות על תא שטח. אף אחד לא אומר להם לכו תקרעו את החרדים. הם הולכים לגאולה, הולכים לוואדי, הולכים לכל מקום בעיר. נראה לך שאני אגיד להם לכו תקרעו את החרדים?

לא אתה, אבל יש בהחלט תחושה בציבור שיש שוטרים שכן מגיעים דווקא לאזור החרדי.

אז אני רוצה לומר לך שאם היה קשר טוב עם הציבור החרדי והיו שולחים לי מכתב או מרימים טלפון ואומרים משהו פה לא בסדר, אני מבטיח לך שהייתי בודק את זה. אני יכול לומר לך שקיבלתי טלפון מקודמי בתפקיד שביקש ממני לבדוק על אירוע בו שוטרת נתנה דו”ח לחרדי, בעקבות כך ביקשתי לראות את הצילומים ממצלמת השוטרת, אולם אז גיליתי שהדו”ח בהחלט היה מוצדק, ומה שעוד גיליתי זה את הקללות והגידופים שקיבלה השוטרת, דבר שלא האמנתי שאדם חרדי כך מקלל. לכן חשוב שתדע שהאמת לא תמיד נמצאת בצד אחד, וכן, גם יש פעמים שהשוטרים לא בסדר. אבל זה בדיוק העניין אם יש איש קשר במגזר שאני סומך עליו והוא אמון עליי ואומר לי היום היה כך וכך, אז אני קורא לקצין אג”מ שלי ומבקש ממנו לבדוק את השוטרת הזו או את השוטרת הזו ואנחנו בודקים את מצלמת הגוף. איפה שאנחנו לא בסדר, תגידו לי ומי שצריך לקבל בראש יקבל. אנחנו לא חפים מטעויות צריך להבין שחלק מהשוטרים הם בני 19. אבל אני כן עושה את המקסימום.

אנחנו מדברים על קורונה, אבל יש אירועים נוספים שגרמו בעבר לחוסר אמון מול הקהילה החרדית בעיר, שעה שהיו מספר מקרים על הטרדות ולא ממש טופלו. מצופה מהמשטרה שתפעיל שוטרים באזור החרדי כדי לאתר את האנשים המטרידים.

בזה אתה צודק. יכול לומר לך שבנווה שאנן עשינו זאת. אבל שוב אני חוזר לקשר עם הציבור החרדי, אם היה קשר עם המשטרה אז היינו יכולים לפתור זאת. אם היה קשר עם השוטר הקהילתי, אז היו פונים אליו אומרים לו זאת, וזה היה מטופל. אני קורא לשיתוף פעולה עם הציבור החרדי, למרות האירועים שהיו בעבר. אנחנו לא חפים מבעיות, אנחנו מפיקים לקחים. אם נשאר בברוגז שום דבר טוב לא ייצא מזה. שיתוף פעולה יביא לרווח לשני הצדדים.

אולי צריך להחזיר את כל נושא המשמר האזרחי של הציבור החרדי?

אנחנו רוצים את זה. הנה עכשיו המשטרה בכל הארץ יוצאת בקמפיין ‘לשמור על הבית’, אין סיבה שזה לא יהיה גם כאן בציבור החרדי. אני אומר לקוראיך, כל אחד שיבוא ויבקש להתנדב, אם הוא עומד בקריטריונים הוא ייכנס למערך תוך שבוע וחצי, וזה בהחלט יהיה רווח לכולם.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן