השבוע Bקצרה עם שמואל טורקוב

הרב שמואל טורקוב בן 32, אב לארבעה, נולד וגדל בשכונת מאור חיים בצפת, התחנך בישיבות חב"ד ברחובות ובמגדל העמק. למד בכולל של הרב דיסקין בקריית אתא, התגייס לרבנות הצבאית בחיל הים והיה מגיד שיעור לחיילים. שליח חב"ד ומנהל את ארגון 'לב חב"ד' בקריה הרפואית רמב"ם.

המקום האהוב עליי בחיפה?

זה ישמע קצת מוזר אבל המקום האהוב עליי זה המרכז הרפואי רמב״ם. זה המקום שאני מתמלא מהעשייה שלנו בו והוא כמעט הבית שלנו. שמח לי בלב כשאני רואה את המרכז הרפואי רמב”ם אני כנראה היחידי שאומר זאת, כי מטופלים שמגיעים לכאן בטח לא אוהבים את המקום, גם העובדים והצוות  בסוף זה מקום עבודה שלהם, אבל עליי זה מקום אהוב כי זה מקום השליחות שלי, אני מתמלא כאן מהעשייה שלנו.

אם לא הייתי גר בחיפה הייתי גר ב…?

תמיד חלמתי להיות בשליחות. לא ראיתי את עצמי גר במקום כל שהוא ללא שליחות. כך שבכל מקום אחר שהיו צריכים אותי הייתי גר בו..

בן אדם שאני מעריך?

אשתי כמובן. חוץ ממנה, יש הרבה אנשים שאני מאוד מעריך חלקם אני פוגש בשליחות, כשאני רואה גם אותם מתנתקים קצת מהחיים האישיים שלהם ונותנים מזמנם ומכספם לאנשים שזקוקים לתמיכה ולסיוע.

משהו שלא יודעים עליי

כשהייתי בחור בישיבה היה לי הרבה רצון ללמוד אבל הייתי מוסח תמיד לעיסוקים אחרים. רגע לפני שהייתי מיואש מלקחת את החיים שלי בשתי ידיים, אבא שלי הציע לי לעזוב את הישיבה ולצאת להיות שליח בישיבה של חוזרים בתשובה ברמת אביב בתל אביב. הייתה לי שם שנה תובענית מאוד ומהר מאוד תחושת השליחות ומחויבות להשפיע גרמה אצלי שינוי מאוד משמעותי.

דמות חיפאית שאני מעריך

הרב ראובן דונין ז”ל

אני גר בחיפה מזה

7 שנים, ערב פסח תשע”ה.

למה דווקא חיפה?

גרנו בקרית אתא שנה ראשונה אחרי החתונה. הייתי בכולל של הרב דיסקין . כשאשתי הייתה בחדר לידה בלידה הראשונה קיבלתי טלפון מהרב ישי קלי שהציע לי לבוא לשליחות ולפתוח בית חב”ד ברמב”ם, כך נולדה השליחות וממילא הצורך לעבור לגור בחיפה.

הייתי משנה בחיפה את…

עומסי ופקקי התנועה בעיר  התחתית, ושיהיו כבישים יותר נוחים בעיר ובמיוחד בשכונת הדר. כמו כן הייתי רוצה לראות פיתוח של שכונות יותר מהר וביצוע ‘פינוי בינוי’ בבת גלים וכו’. עוד דבר שחייב פתרון, זה לכל ההומלסים והנרקומנים הרבים שיש בעיר.

לעולם לא הייתי משנה בחיפה את..

הכל נגיש, קרוב ומאוד נוח. עסקים ומבני ציבור שמתאימים לי כחרדי, אפשר למצוא הכל.

חסר לי בעיר

מסעדות בכשרות מהדרין ברמה גבוהה.

בשבת אני מתפלל בבית כנסת

בית הכנסת במרכז הרפואי רמב״ם

מה השאלה שכל הזמן שואלים אותי

איך אתם יודעים כמה אורחים יגיעו אליכם לסעודות שבת ואיך אתם נערכים לכך. התשובה שאני נותן היא שאנחנו לא יודעים, אבל משתדלים שתמיד יהיה בשפע, הכי חשוב שיהיה מקום בלב וזה משתדלים שיהיה לנו.

אם אשב לשיחה עם ראש העיר אגיד לה ש…

שתדאג לגני חב”ד במבניים ראויים ושיהיו תנאים נורמליים לילדים. שתסייע לרב יהודה גינזבורג בהקמת בי”ס שלהבות שכל כך נצרך בעיר.

איך הגעת לרמב”ם?

כמו שציינתי קודם, הרב ישי קלי, הוא זה שהציע לי את הרעיון ומשם הכל היסטוריה. אבל אני חייב לציין שכבר כילד ספגתי בבית את השליחות הזו, שכן גרנו בסמוך למרכז הרפואי זיו בצפת, וכמעט כל שבת התארחו אצלנו בני משפחות מאושפזים.

מה כוללת הפעילות שלכם?

סיוע בחגים ובמהלך השנה בהנגשת היהדות למאושפזים ובני המשפחות. יש לנו גם דירות אירוח ללינה למלווים של המאושפזים. סעודות בשבתות וחגים. מערך מתנדבים שמחלק קפה ועוגות במיון ובמחלקות השונות. אנחנו עושים גם פעילות במחלקות הילדים שמאושפזים. יש לנו מפגשי תמיכה כל יום שלישי לנשים חולות אונקולוגיות ושמירת הריון, וכמובן שגם יש פעילות עם הצוות הרפואי.

איך מתבטא שיתוף הפעולה עם המרכז הרפואי?

ראשית תיאום בסיסי ואישור לכל פעילות ומה שאפשר לעזור הם תמיד נכונים לסייע .

מקרה שלא יישכח מימך?

שבת עמוסה שהייתה לנו, עם יותר מ-20 אורחים, מה שהביא אותנו לפנות גם את חדרי הילדים בבית לטובת האורחים, ואז בבוקר הגיעה קבוצה מניר עציון שקיבלו הרעלת קיבה ולאחר שבלילה פונו לרמב”ם הם חיפשו מקום להתארח לשבת. כשחזרתי מהתפילה באו בנוסף עוד 15 אנשים, והבית היה עמוס באורחים. זה הביא אותנו לאלתר כסאות ושולחנות מהשכנים, ולאחר סעודת שבת היו כאן משמרות של שינה בסלון הגדול שלנו. יש עוד הרבה רגעים לא שגרתיים בשליחות, אבל זה אחד המקרים הזכורים לי היטב.

איך עלה הרעיון לדירת האירוח?

מתוך צורך ומצוקה שהיה כאן, וזה כמובן למרות דירת האירוח של הרב פרץ מאיר, שזו דירה שתמיד מלאה. אנשים החלו להגיע אלינו לבית להתארח, ותמיד שאפנו להקים דירת אירוח, ובסייעתא דשמיא הצלחנו להשמיש דירה וותיקה יותר ולשפץ אותה.

כמה הדירה מכילה?

יש בה 4 יחידות דיור שכל חדר מכיל 3 מיטות. לצד זאת יש לנו גם גמ”ח מזרונים לטובת בני משפחה שלא רוצים לצאת מבית הרפואה.

האם יש כוונה להרחיב לדירות נוספות?

בהחלט חושבים כי יש צורך בזה.

הפעילות הזו שבשליחות שלכם בטח דורשת לא מעט משאבים, איך עומדים בזה?

בעוד שבוע אנחנו מתחילים בשלושה ימים של שותפות כדי להחזיק את כל הפעילות לאורך השנה. מאות אנשים נותנים לנו אהבה וזה מרגש לראות בכל שנה מחדש כיצד אנשים פותחים את הלב ועוזרים למפעל הזה להמשיך להתקיים.

יש פעילות מיוחדת בחודש החגים?

בוודאי. זה מתחיל בסיורי סליחות שאנחנו עושים בע”ה לצוות הרפואי, זו קבוצה של שני אוטובוסים שתצא השנה. כמובן שיש תקיעת שופר בראש השנה בשני הימים בכל המחלקות, אנחנו עוברים חדר חדר ומזמינים את המאושפזים ובני משפחותיהם. אנחנו עורכים גם סעודה גדולה בשני הימים של החג. בסוכות נבנה כאן כמידי שנה סוכה גדולה, נערך שמחת בית שואבה, ובוודאי שבשמחת תורה תיהיה פעילות שלנו. זהו חודש מלא וגדוש.

איך עושים את כל הפעילות הזו?

ב”ה יש ידיים נוספות שעוזרות לנו. קח למשל את הפרויקט של חלוקת קפה ועוגות למאושפזים ולמלווים, אז יש לנו ב”ה 60 מתנדבים שעוזרים והם מכל גווני הקשת. דתיים, וחרדים, ליטאים וחסידים. בנוסף גם הסטודנטים לרפואה שגרים באזור באים לסייע לנו בעריכת קידוש למאושפזים במחלקות. אני חייב לומר לך שזה בכל פעם מחמם את הלב לראות כיצד אנשים עוצרים את מרדך היום, ועוסקים בחסד במשך שעות ללא כל תמורה. אני מעריך אותם וגם מתמלא מהם בכח להתרגש מחדש מהזכות לתת מה שהזמן יכול לקרר.

אסוציאציות

רמב”ם

שליחות

חיפה

יש יותר עליות מירידות

אלול

אני לדודי ודודי לי

הרבי מליובאוויטש

מקור הכח שלי. מצפן . חיים עם משמעות

שליח חב”ד

גדול עליי. זכות.

 

מרחבי האתר
מחוץ לחיפה

ברקע המצב: סיור היערכות במירון לקראת ל”ג בעומר

בצל המצב הביטחוני המתוח, נערך היום (שלישי), סיור היערכות בהר מירון לקראת אירועי ל”ג בעומר הצפויים בלג בעומר. הסיור התקיים בראשות מפכ”ל המשטרה, ממ”ז צפון, פרוייקטור ההילולא ובכירים נוספים.

לידיעה המלאה »
דילוג לתוכן