השבוע בBקצרה עו”ד יחיאל מונשיין

עו"ד יחיאל מונשיין, בן 37, נשוי ואב לארבעה ילדים, נולד בתל אביב וגדל בבני ברק, למד בישיבות גור, כיום הינו בעל משרד עו"ד בוטיק מוערך וייחודי המציע מטריה משפטית רחבה. משמש גם כמגשר במסגרת עיסוקו.

המקום האהוב עליי בחיפה?

נוף מרפסת ביתי הצופה 360 מעלות אל הים, שם בסוף כל יום אני מקבל השראה ורוגע מעומס היום החולף ומתכנן בו את פעולות המחר, ולחילופין, רצועת החוף בבת גלים, בשעות הערב המאוחרות, זהו מקום שאני משתדל לצאת להליכת הבריאות הקבועה, יש עונה בשנה שבה המקום הופך לאהוב יותר, שעה שהגלים הסוערים מתנפצים להם אל החוף כאילו רומזים הם – אנחנו הגענו אל קו הסיום.

אם לא הייתי גר בחיפה הייתי גר ב…?

כנראה במרכז התוסס של הארץ, ממילא אני מזדמן לשם לא מעט במסגרת תפקידי,  אגב, התפרצת לדלת פתוחה, מאחר שהשאלה הזו מעשית מתמיד, בעיקר לנוכח העובדה כי האדמו”ר מגור שליט”א, הורה לעשרות חסידים תושבי העיר לקום ולעשות מעשה בעניין.

בן אדם שאני מעריך

זוגתי היקרה וילדי, על כך שנותנת מעצמה הרבה מעבר ליכולותיה עבור המשפחה, ורק בזכותה ותמיכתה הגעתי עד הלום, ובאפשרותי היכולת לעזור לאנשים בתחום המקצועי כעו”ד.

משהו שלא יודעים עליי

אני מקפיד לפתוח כל יום בשיעור דף היומי ירושלמי בבוקר, שנמסר ע”י הרב אליהו פולק, וכן לסיים בשיעור שעה דף היומי בבלי לעת ערב שנמסר ע”י הרב שלמה וידיסלבסקי, כמו גם כל ערב שבת שעה לפני שבת, ואני מקפיד על כך מאוד, גם כשלכאורה “שילמתי” מחיר על ההתמדה הזו, בעיקר בימים שהיו לי דיונים חשובים בבוקר או עריכת חוזי מכר בערב שנאלצתי לדחות.

דמות חיפאית שאני מעריך

הרב שלמה אטלס מנכבדי הקהילה, איש אשכולות וחסד רב פעלים, אדם יקר אשר כל כולו מסור לבריות ודואג מהונו ומזמנו לאוכלוסיות נזקקות למעוטי יכולת ולנצרכים אשר רק מתוקף תפקידי התוודעתי לחלק מהם, והכל מאחורי הקלעים ומתוך כבוד הדדי בהשקט ובסתר בלי שאיש מהמקבלים ידע מי עומד מאחורי מעשי החסד הרבים שלו .

אני גר בחיפה מזה

18 שנים.

למה דווקא חיפה?

הגעתי לכאן לאחר חתונתי ובעקבות חמי היקר הרב החסיד ר’ אברהם צימט, מיקירי וחשובי העיר חיפה לדורותיה. אביו ז”ל הקים בשכונת הדר לא מעט בניינים ותרם את השטיבל הוותיק של גור ברח’ חרמון 3. לאחר מכן בנו ממשיך דרכו המשיך את מעשיו הטובים ומהונו נבנה השטיבל המרכזי גור ארלוזורוב 27 – אך לצערי ממש לאחרונה הוא נטש את חיפה לטובת העיר בני ברק.

הייתי משנה בחיפה את…

ב”ה שיש לנו אישי ציבור הפועלים רבות, כמו גם סגן ראש העיר המוכשר משכמו ומעלה, מיכי אלפר, שכמעט כל דבר שהיה נתון לשינוי בעשור האחרון לטובת התושבים, הוא בהחלט ביצע ביד רמה, והמעט שנותר בוודאי מצוי בטיפולו המסור כל העת, מה שכן דרוש עדיין שינוי לפי דעתי, זה הגיוון התעסוקתי והשמת ייצוג הולם בחברות הממשלתיות כמו גם בנמל חיפה ובמוסדות המדינה. היום ברור לכל שיש למגזר החרדי מה לתרום ולסייע בכל תחום, אך עדיין המשאב האנושי הזה טרם משולב דיו בעולם התעסוקה ובמוקדי ההשפעה.

לעולם לא הייתי משנה בחיפה את.

אני זוכר כשהגעתי לחיפה לפני 18 שנה, התלוצצו ש”הדבר הטוב בחיפה – זהו כביש החוף המוביל לכיוון המרכז” ,   היום אפשר כבר לומר שהתהפכו היוצרות והמנטליות החיפאית הפכה לשם דבר.

חסר לי בעיר

לא פעם מגיעים אלי לקוחות מהמרכז שמעוניינים לנצל זמן יקר ולהיפגש עימי תוך כדי ארוחת צהרים במקומות כשרים למהדרין, אך לצערי יש ל”חיפה הקולינרית” עוד רבות מה ללמוד בנושא.

בשבת אני מתפלל בבית כנסת

בקביעות בשטיבל המרכזי של חסידי גור ברח’ ארלוזורוב 27

אם אשב לשיחה עם ראש העיר אגיד לה ש….

מאחר ואת טרום התמחותי עשיתי במחלקה המשפטית בעיריית חיפה אני מנוע מלהגיב ומעדיף לדלג לשאלה הבאה.

משהו, בכל זאת?

שתשקיע “קצת” יותר בצרכי המגזר החרדי בעיר ולו רק למען השוויון.

מה הביא אותך ללמוד עריכת דין?

בגיל מאוחר מאוד, למדתי בישיבות גור, בחנתי את האפשרויות הריאליות שעמדו בפני ובחרתי בלימודי משפטים משום שהיו נוחים יחסית. לא הייתי בטוח עדיין שזה מה שאני רוצה לעשות, אך לקראת סוף הלימודים האפשרות לעסוק במקצוע הפכה ליותר מגובשת וממשית, כיום אני מבין שזהו הדבר הנכון והמתאים ביותר עבורי, וב”ה שמסובב הסיבות הוביל אותי לכך ומצליח דרכי.

האם יש דברים שמתנגשים במקצוע עם ההלכה?

ההלכה נותנת מקום נכבד למנהג העולם בתחום הממוני, וגם בפן הפלילי “אלמלא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו”,  עם זאת, עדיין ישנם מקרים רבים שבהם החוק יהיה שונה מההלכה, וככל שחוזה נערך למשל על ידי עורך דין המכיר את החוק בלבד, לצדדים יהיה קשה עד בלתי אפשרי לפעמים לממש את החוזה בבית דין רבני ומכאן החשיבות לשכור את שירותיו של עו”ד המכיר את עולם המשפט משני צידי המתרס.

תיק מיוחד שנחקק אצלך?

אפשר לכתוב ספר רק על התיקים שאני אישית טיפלתי בהם, אך כידוע עו”ד אמון על חיסיון עו”ד / לקוח, וכמעט בכל תיק משפטי מורכב ברמה בינונית ומעלה שנכנס לטיפול המשרד, לא צריך להיות ד”ר גדול כדי להבחין במצוקה הראשונית על פניו של הלקוח ולהשוות את מבטו המאושר בעת סיום התיק בהצלחה,  אלו רגעי התרגשות מיוחדים שנחקקים עמוק ואין שום תמורה כספית שוות ערך למראה פני הלקוחות המאושרים בסופו של תהליך.

האם יש לך שאיפה להגיע לכס השיפוט?

עדיין לא, אך בעידן הקורונה, איש מאיתנו לא יודע מה יילד יום.

האם יש לך תיקים שלא תיקח לטיפול או לייצוג?

בהחלט יש לי היום את הפריווילגיה לסנן תיקים, עדיין מעדיף לעבוד בשיתוף פעולה עם עורכי דין פרילנסרים במיקור חוץ על מנת לתת מענה רחב יותר ללקוחות המשרד במגוון רחב של ענפי המשפט, יחד עם זאת, מאחר ומשרדי עומד על כ-99% הצלחה ובכדי להמשיך לשמור על הנתון הזה כל תיק נבחן לעומקו ונהפך בו כל אבן, על מנת לדעת מראש כי קיים סיכוי סביר לתוצאה טובה ללקוח, וכמובן שתיקים בנושאים שהשתיקה יפה להם לא אקח מבחינה ערכית, ודי לחכימא.

מיהו האיש שהשפיע עליך ביותר בתחומך?

אין ספק שפרקליט המדינה כיום, עו”ד עמית איסמן, שקיבל אותי בזמנו להתמחות אצלו בפרקליטות חיפה פלילי, ולמעשה היה המנטור הראשון שלי בעולם המשפט. עמית הוא אדם שהיה הניגוד המוחלט לכאורה למקום שגדלתי בו בחממה החרדית, כי הוא איש חילוני בכל רמ”ח איבריו, ואף על-פי כן, עד כמה שהדבר נשמע תמוה, הינו אדם מאמין ברוחו ומכבד אמונת כל אדם באשר הוא אדם. אני זוכר שבימים ההם של ההתמחות היינו נוהגים ללבן יחדיו סוגיות תלמודיות מורכבות בעיון רב. מבחינתי, אני גם חייב לו את הצלחתי, במידה רבה, כאשר חדשות לבקרים הוא הופיע אצלי בחדר ושוחחנו לא מעט על עניינא דיומא – על  דברים העומדים ברומו של עולם ולימד אותי לא רק איך להביט על סוגיה משפטית, אלא איך לפרק ולנתח ולהבין על מנת להגיע לחקר האמת העובדתית והמשפטית כאחד.

כיצד קיבלו חרדי כמוך בעת ההתמחות שלך בפרקליטות הפלילית בחיפה?

פרקליטות המדינה שמה לה כיעד מרכזי בשנים האחרונות  להגדיל את מספר העובדים בשורותיה מקרב בני האוכלוסייה החרדית כאשר כבר בסיום הלימודים הם מסננים ומגייסים את בעלי הציונים הגבוהים ועורכים מבחני התאמה. לשמחתי גיליתי שניתן להסיר את מסך העשן “החרדי” כאשר הינך ראוי מקצועית לתפקיד כזה או אחר.​​​​

אם לא היית עורך דין, היית היום…?

הייתי עושה מה שאני עושה מחוץ למקצוע, באינטנסיביות גדולה יותר, בטבעי אני רואה את הטוב בכל תחום, לכן כמעט שאין תחום שלא אמצא בו נישה מעניינת, וכמעט לא עבר עליי יום שלא למדתי גמרא, אם הייתי פנוי יותר, הייתי חוזר ללמוד בכולל או לדיינות.

 אירוע שלא ישכח מאולם המשפט:

נוכחתי בדיון לפני שופט בביהמ”ש המחוזי בחיפה, הדיון עסק בסכסוך ירושה, וכעו”ד צעיר ודינמי, הרמתי את הקול על הצד השני יתר על המידה, והשופט העיר לי: “אתם עורכי הדין הצעירים, אין לכם כבוד לבית המשפט”, בתוך כך, נפתחה הדלת באולם ע”י עו”ד ותיק, ושאל בקול רם: “אדוני, האם יש כבר פס”ד בתיק שלי?” השופט ענה לו: “מה זאת החוצפה הזאת? תלמד מהעו”ד הצעיר (והצביע עלי) איך מתנהגים בבית המשפט”. מאז למדתי, לא משנה אם אתה צודק או טועה, חשוב בעיקר, על איזה צד קם השופט בבוקר.

 

אסוציאציות

עשרת ימי תשובה

זמן לתיקון המידות וחבל שיש רק עשרה ימים כאלה.

סניגור

תפקיד רגיל, ובימים אלו מקבל משנה תוקף.

האדמו”ר מגור

הנני הקטן עפר לרגליו

חסידות גור

קהילה מושלמת להשתייך אליה.

הקהילה החרדית בחיפה

אי של שפיות בארץ הזו.

עריכת דין

מקצוע עם אחריות מוגברת, גורם למח לעבוד מסביב לשעון, תפקיד מחייב וסיזיפי עם תהליכי חשיבה אסטרטגים לא פשוטים שמצריכים נשימה עמוקה.

בית משפט

הבית השני שלי

פרקליטות חיפה – פלילי

מקום התמחות המטפל בנושאים מגוונים חשובים ומעניינים, עם תחושת שליחות ויכולת השפעה נרחבת ובפרט למידה מהטובים ביותר בתחום המשפט.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן