חופש מידע, קלסרים.
תמונת אילוסטרציה. צילום: לדעת

עיריית חיפה עם המספר הרב בבקשות לחופש המידע שנדחו

עיריית חיפה עם התואר המפוקפק של מספר הבקשות לחופש מידע הרב שנדחה. כמו כן מחזיקה במקום השני בארץ למספר הבקשות שהוגשו.

משרד המשפטים פרסם את הדו”ח השנתי על יישום חוק חופש המידע ברשויות המקומיות בשנת 2021, ממנו עולה כי לראשונה מזה שנים רבות, הדו”ח מצביע על אי גידול משמעותי במספר הבקשות למידע שהוגשו בשנת 2021 לרשויות המקומיות לעומת השנה הקודמת, וזאת בשונה מהמגמה במשרדי הממשלה, שם המשיכה בשנת 2021  העלייה במספר הבקשות שהוגשו.

הנתון המדובר עלול שלא לבשר טובות, שכן תועלותיו של ערך השקיפות לשיפור יחסי האמון בין האזרח לשלטון תלויות במידה רבה במודעות לזכות למידע ולשימוש אקטיבי בחוק לשם פיקוח על הרשות ולצורך מימוש הגישה לנתונים בעלי ערך.

אי השימוש בחוק עלול להצביע על חוסר אמון של התושב ביכולתו להשיג מידע מן הרשות בזמן סביר, ולכך מצטרף נתון נוסף בדבר העלייה המשמעותית באחוז הדחיות בשל אי היכולת לאתר את המידע או בשל כך שהמידע אינו מצוי ברשות, %5.46 בשנת 2021 לעומת %32 בשנת 2020.

על פי הדו”ח עולה כי העיר חיפה היא השניה במספר הגשת הבקשות שהוגשו, כאשר לפניה העיר אשדוד, ולאחריה ירושלים וראשון לציון.נתון לא מחמיא לעיר חיפה, זה מספר הבקשות שנדחו, כאשר עיריית חיפה מחזיקה בתואר המפוקפק של המקום הראשון, עם 280 דחיות, כשאחוז הדחייה עומד על 54.7% שבו לא ניתן  לאתר את המידע או שאינו מצוי בידי הרשות. עוד עולה מהנתונים, כי רק ב-30.9% העירייה מסרה את כל המידע המבוקש, 4.7 מסרה באופן חלקי, 1.2% הטיפול בבקשה הופסק בשל אי תשלום אגרה, 4.1% הטיפול הופסק מטעמים שקשורים לפונה, ו-4.5 הטיפול בבקשה טרם הסתיים.

מספר העתירות שהוגשו נגד רשויות מקומיות, משרדי הממשלה ורשויות אחרות עומד על 236, כאשר את המספר הרב ביותר מחזיקה העיר חיפה עם 99 עתירות, מול 53 של כלל מחוז צפון, 55 עתירות של מחוז מרכז, 40 של מחוז תל אביב, 150 בירושלים ו-22 בדרום.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן