איך הפך רחוב גאולה לרחוב פשע?

רחוב גאולה, אחד הרחובות המרכזיים בשכונת הדר בעיר, הפך בתוך זמן קצר מרחוב שקט לרחוב שבו אחוזי הפשיעה הם גבוהים במיוחד. איך זה קרה ומה ניתן לעשות?

לפני חודשיים נכנסה ח’ לבניין מגוריה ברחוב גאולה בדרך לעלות לדירתה. אלא שאז מולה היא גילתה שני צעירים כבני 30 שמורים לה לצאת מהבניין. ח’ המפוחדת הבינה מיד שמדובר בסחר בסמים והתקשרה לבעליה שהיה בדירה וביקשה ממנו שיירד לעזור לה להכנס. בעלה שיצא וירד במדרגות, אוים על ידי השניים אך הפגין ביטחון ואיפשר לאשתו לעלות לדירה.

סיפור זה הוא אחד מיני רבים שחווים בחודשים האחרונים תושבי רחוב גאולה, שבתוך זמן קצר מצהירים שהם אינם מכירים את רחוב מגוריהם, שהיה לרחוב שקט, והפך לרחוב פשע.

זה התחיל בתחילת רחוב גאולה, לשם הגיעו קבוצה של נרקומנים ששכרו דירה והחלו מתגוררים בה. תוך זמן קצר הסחר בסמים הפך להיות מתחת לבית. “אתה יכול לראות רכבים מגיעים מוכרים סמים באור יום לאותם נרקומנים, ותוך דקה הם נעלמים”, מספר ש’, תושב רחוב גאולה.

י’ מספרת לאתר 970, כי במהלך החג ראתה מזרק משומש זרוק על הריצפה. “עם הרגל גררתי את זה לניקוז של הביוב, אבל חשבתי לעצמי מה היה קורה אם איזה ילד חלילה היה מרים את זה מהריצפה ומתעסק עם זה”.

את החיפושים של הנרקומנים אחר סמים מוחבאים ניתן לראות כמעט בכל שעות היום. ד’ שהלך עם אביו בשבת האחרונה, מתאר את שראה: “חזרנו מבית הכנסת ובדיוק אחד המתפללים סיפר לאבי על מה שקורה ברחוב. אני נמצא רוב השנה בישיבה אז תהיתי במה מדובר, ואבי אמר לי עוד מעט נגיע לרחוב ותראה. האמת, לא האמנתי למראה עייני. סמוך לתפארת ישראל ראינו נרקומן מחפש מאחורי פח מחזור. כמה מטרים אחרי ראינו נרקומן עולה לדירתם. כשהמשכנו הלאה לכיוון ביתנו ראינו שני נרקומנים ממתינים ליד תחנת האוטובוס, הגיע רכב שחור, צפר להם, הם הגיעו וכנראה איזה שם סחר”.

לצד הסחר ומכירת הסמים, הפשע מתורגם גם לדברים נוספים. כך למשל לא אחת ישנם אירועי אלימות שמגיעים מהנרקומנים והסוחרים, לעיתים גם מול תושבים תמימים שברחוב. כך למשל מספר לאתר 970 אחד המתנדבים בארגוני ההצלה: “לפני שבוע היה אירוע אלימות, כשהוזעקנו למקום חווינו גם אנחנו אלימות, וכפסע היה בין פגיעה של כלב פיטבול באחד המתנדבים”.

מתברר כי לאחד הנרקומנים ישנו כלב פיטבול עימו הוא מתהלך החופשיות ללא רצועה וללא רסן, מה שמביא לפחד אצל התושבים. “תראה בתמונות ששלחתי לך איך אנשים בורחים לצד השני כשהכלב משוחרר. כשיש אנשים שלא חוששים והולכים באותה מדרכה, זה כבר הביא יותר מפעם אחת לחיכוכים”, מספר אחד התושבים.

נ’ מספר: “בעייני ראיתי כיצד אותו כלב שהיה משוחרר קפץ על צעיר חילוני שהיה במדרכה והפיל לו את מכשיר הסלולר שהיה בידו”.

ב’ המתגורר לקראת סוף רחוב גאולה, אומר לאתר 970 כי מביתו הוא רואה לא מעט, וגם סביב בניין מגוריו זה הפך להיות מפחיד ללכת, כשאתה יודע שבכל חצר וחדר מדרגות יושבים נרקומנים ומסניפים ומזריקים חומרים. לדבריו כולם יודעים את המיקומים של אותם נרקומנים, אך משום מה לא מצליחים לבער את הנגע הזה.

רק לפני שבוע אל המקום הוקפצה יחידת כלבנים סביב רחוב גאולה 38, שם מתברר רוחשת פעילות לא מעטה של סחר בסמים.

לצד פעילות הסמים הענפה והפשיעה הנגזרת ממנה, מתברר כי ישנה תופעה נוספת שבה נתקלו לא מעט תושבי הרחוב, שעה שלרכבם נגרמו נזקים כבדים לאחר שהחנו את רכבם במרכז הרחוב.

י’ מספרת: “החניתי את הרכב באזור רחוב גאולה 34 לאחר שלא היה חניה בכל אזור הבניין שבו אני מתגוררת. למחרת כשהגעתי בשעות הערב, גילית שמישהו שבר את כל בית המראה שלי וגרם לי נזק של מאות שקלים. מאחוריי היה רכב שכל השימשה הקדמית שלו הייתה מנופצת, וגג הרכב היה מעוך. הגשתי תלונה במשטרה אך מאז לא שמעתי דבר”.

כמו י’ מתברר שעוד לא מעט אנשים חוו נזקים דומים לרכביהם שהחנו שם. ח’ שחזר לרכבו שהחנה שם, גילה גלגל ללא אויר. אחר גילה צמיג חתוך, עוד לא מעטים שבו וטענו לדפוס דומה של פעילות של בית מראה שבורה ונזק של מאות ולעיתים של אלפי שקלים. גורם בכיר במשטרת חיפה טען כי למעט תלונה אחת זו של י’ שהוגשה בנוגע לשבירת המראה, לא הוגשו עוד תלונות.

למה כל זה קורה?

שאלנו גורמים בכירים במערכת אכיפה חוק, ותשובתם הייתה פשוטה וחדה. העבריינים מרגישים לפעול חופשי באזורים חרדים, מכיוון שהם יודעים שהציבור החרדי כמעט ולא מתלונן למשטרה, ויש להם כר פורה ונוח כדי לפעול באזור זה. לכל זה יש להוסיף את השבתות והחגים שבהם הציבור כמובן לא יתקשר למשטרה גם אם יראה מול עיניו סחר בסמים, וזאת יודעים היטב אותם גורמים עבריינים שנכנסים לשכונה החרדית ופועלים בצורה שקטה ללא הפרעה.

 

אז מה צריך לעשות כעת?

ראשית לפקוח יותר עיניים על המתרחש סביבכם, ובראש ובראשונה אם יש באפשרותכם למנוע ולשכנע שוכרים שלא להשכיר דירות לאינשי דלא מעלי. בנוסף, על כל אירוע חריג של סחר בסמים או עבריינות שאתם נתקלים בה, יש להתקשר למשטרה ולדווח.

אותם גורמים במשטרה שבו והבהירו לנו כי אנשים חושבים שתלונה במשטרה נזרקת לפח, אך הם טועים. גם אם לא הצלחנו במאה אחוז פעילות בגלל תלונה ספציפית, ברגע שיש צבר של אירועים, אנחנו נפעיל הרבה יותר משאבים.

יתירה מכך, מסתבר כי למשל במקרים של הרכבים שניזוקו, כאשר ייעצר העבריין שפגע ברכבים, ניתן יהיה לתבוע אותו גם בתביעה אזרחית, אולם מי שלא הגיש תלונה יתקשה להוכיח שאכן הייתה פגיעה ברכושו, ומכאן שגם חשובה הגשת התלונה.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן