צילום: 970

שאלת השבוע למתמודדים על ראשות העיר: אופניים ככלי תחבורה

אחת לשבוע אנו מעלים כאן ביום שלישי שאלה זהה אחת לכל המתמודדים על ראשות העיר. והשבוע: אופניים ככלי תחבורה בחיפה. כנסו וגלו את השאלה וגם את התשובות

שאלת השבוע: בערים רבות בעולם יש התפתחות בתחום תחבורת האופניים, האם לדעתך שייך כלי זה בטופוגרפיה של העיר, ובאם כן, האם בכוונתך לפעול בנושא.  

עינת קליש: אופניים הם כלי תחבורה בריא, זול, עממי ויעיל – שמתאים לכל טופוגרפיה בעולם, אם כי כמובן נדרש לעשות התאמות תשתית בסיטואציות הרריות. כמחצית מהעיר חיפה היא שטוחה (שכונות החוף, קריית חיים, נווה שאנן, קריית אליעזר, בת גלים וכו׳) שם האופניים הם הכרח המציאות. גם שאר איזורי העיר התלולים בהחלט יכולים ליהנות משבילי אופניים, בתנאי שיהיו בהם פתרונות מכניים מתקדמים – כמו מסוע לאורך גרמי מדרגות, דרגנועים וכו׳. באזורים הרריים, יש לוודא שאמצעים מכניים מגשרים על פערי גובה – מסיעים את האופניים ועוזרים לרוכבים לטפס על ההר.  בקדנציה הנוכחית הבאתי לאישור הוועדה המקומית שתי תוכניות חשובות: את תכנית האב לשבילי אופניים ואת תכנית האב לדרגנועים. התוכניות מחוברות יחדיו. בשלב הראשון השלמנו הקמת שבילי אופניים לאורך הטיילת בחופי הים, בשלב הבא נתחיל להקים שבילים בתוך השכונות. בנוסף, בכל תוכניות ההתחדשות העירונית שמתוכננות היום בחיפה (“פינוי בינוי”), ישנה התייחסות לתחבורה הציבורית, למערכת שבילי האופניים ולדרגנועים. תחבורה ציבורית ותשתיות לאופניים ולהולכי רגל הם העתיד התחבורתי של הערים הצפופות, והם הכרח על מנת שכמות הרכבים בעיר תפחת. בימים אלה אנו בודקים עלויות של פתרונות מכניים מתקדמים עבור רוכבי אופניים כך שיוכלו לגשר של פערי גובה בעיר. כבר הכנו תוכניות לביצוע של דרגנועים, והם כולם ימתינו למימוש בקדנציה הבאה.

יעקב בורובסקי: לענין האופנים והדיווש ברור שחיפה היא עיר שדוגלת בספורט הרכיבה והמבנה הטופוגרפי לא מהווה מכשול,  להיפך הרכיבה מאתגרת יותר. נפתח מסלולי רכיבה ייחודיים שינצלו את המבנה הייחודי של חיפה. כל דרך חדשה שתיסלל בחיפה ובקרית חיים תוביל לסלילת מסלולי רכיבה נוספים. נשאף שבכל פארק או שכונה חדשה למסלול טבעתי, ובהחלט נרצה לסלול מסלולים למרכזיים הומי קהל כחלק מעידוד התחבורה האלטרנטיבית והספורטיבית גם יחד.

אביהו האן: חיפה בהנהגתי כראש העיר הבא, תפעל כמו ערים מתוקנות בעולם, תקדם ותעודד את השימוש באופניים כאמצעי תחבורה בעיר. יש לכך תועלות רבות – זה בריא ומפחית עלויות למשתמש, מקטין עומסי תנועה ומפחית זיהום אויר במרכז העיר. בנוסף להסברה על תועלות השימוש באופניים, בכוונתי לייצר נתיבי תחבורה ייעודיים לאופניים בצירי התנועה הראשיים ובתוך השכונות, ליצור שילוביות בשימוש באופניים ובתחבורה הציבורית בעיר על ידי התקנת מנשאים לאופניים על האוטובוסים כדי לאפשר נייוד נוח בחיפה ששופעת עליות וירידות.

שרית גולן שטיינברג: גם בחיפה יש מקום לפתח שבילי אופניים כחלק מהרצון לגמילה מרכבים פרטיים ומעבר לתחבורת בת קיימא. קיומה של הרכבלית מצג אחד ומהצד השני הכרמלית מאפשרת חיבוריות של רכס הכרמל מלמעלה והעיר התחתית עד הצ׳ק פוסט למטה. לזה, בהחלט יש מקום לייצר מערכת שבילי אופניים בשכונות החוף מנאות פרס דרומה ועד חיבור רציף לקריית חיים. העתיד שלנו טמון בפיתוח תחבורה ציבורית מיטבית לצד עידוד הליכתיות ושבילי אופניים וחיפה יכולה להיות פורצת דרך בתחום זה למרות היותה עיר הררית.

ניר שובר: נושא תחבורת האופניים חשוב מאוד לדעתי, גם בהיבט התחבורתי וגם בהיבט הבריאותי והספורטיבי גם השילוב של ספורט אתגרי נדאג  לירידות מהכרמל לים בוואדיות . כידוע לכל, חיפה ברובה הררית ותחבורה זו עלולה להיות משכך קצת יותר קשה לאנשים מן השורה ויחד עם זאת אקדם בשכונות כמו נווה שאנן, קרית חיים, ציר הרכס, קרית אליעזר, נוה דוד, עין הים ונאות פרס הן שכונות שברובן מישוריות ובהחלט אשאף לקדם שבילי אופניים בשכונות אלו. אציין כי בין היוזמות שלי ניתן למנות את שבעת עמדות הניפוח ותיקון האופניים הפרושות ברחבי העיר ואף בכוונתי לקדם בעתיד מירוץ דאון היל במדרגות העיר או מירוצים בינלאומיים כדוגמת ג׳ירו איטליה בשיתוף משרד התרבות והספורט ומכאן אנצל את הבמה ואחדד בפני רוכבי האופניים בעיר ולדור העתיד הצעיר של חיפה, אבקש שבחופש הגדול בפרט יש לרכב בזהירות וחובה רק עם קסדה.

הערת מערכת: השאלה הופנתה גם אל ראש העיר לשעבר יונה יהב, שלא ענה לתשובה.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן