פתקי ההצבעה. צילום: 970

האם אכן אחוז הצבעה נמוך בחיפה?

האם אחוז ההצבעה אכן נמוך בחיפה, או שמא אנחנו לא רואים את המספרים הנכונים. כמה היה לפני 5 שנים, ומהו הנתון המשתנה שיכול לשנות את התמונה.

העדכון האחרון שפרסמו במשרד הפנים, הביא את נתוני ההצבעה הנכונים לשעה חמש אחה”צ. הנתונים היו 26.4%. על פניו בראייה שטחית, אכן מדובר באחוז הצבעה נמוך, בוודאי כאשר משווים זאת אל נתוני העבר לפני קצת יותר מחמש שנים, אז בשעה חמש אחה”צ הנתונים עמדו על 34% הצבעה.

הפער של שמונה אחוזי הצבעה כאן בחיפה, על אותה שעת ההצבעה מהעבר וההווה מלמדים לכאורה על ירידה. למה לכאורה? מכיוון שישנו משתנה נוסף, וכדאי לשים אליו לב.

בניגוד לבחירות הקודמות, הפעם ישנן 400 אלף מעטפות כפולות בכל הארץ, שזה מספר גבוה משמעותי לבחירות.

לצורך העניין, מדובר בסדר גודל של כמעט פי 4 מעטפות כפולות, אל מול הבחירות הקודמות. האם זהו נתון משמעותי? התשובה היא חד משמעית כן. האם זה נתון שמבטל את ההשוואה והירידה שלכאורה קיימת באחוזי ההצבעה? לא ברור.

כדאי לשים לב לשתי נקודות מעניינות, דווקא בשעות ערב אלו. ראשית, אחוזי הצבעה גבוהים נרשמים בערים חרדיות ולהבדיל בערים ערביות. הנתון הזה יכול להמחיש את הפער הקיים באחוזי ההצבעה ביתר הערים, מה שאומר שהמילואימניקים שנמצאים בצבע הצביעו בכפולות, ואת דבר בחירתם נדע רק בעוד כמה ימים. נקודה שניה שכדאי לשים אליה לה, זה מה יקרה בשעות הקרובות. נתוני ההצבעה שהיו בבחירות לכנסת האחרונות ואלו שקדמו להן, לימדו על הצבעה גבוהה גם בשעות הערב והלילה עד לסגירת הקלפיות, בניגוד לעבר היותר רחוק שעיקר ההצבעה הייתה לאורך היום.

בסוף היום, יהיה מעניין לראות את הפער בחיפה בין אחוז ההצבעה הקודם לבין זה שייסגר היום. בפעם הקודמת אחוז ההצבעה נסגר על 46%, כאשר 12% הצבעה היו מהשעה חמש ועד לסגירת הקלפיות. הקפיצות הגדולות של 4% לכל שעה, היו בין חמש לשבע בערב – אז בסך הכל הייתה קפיצה של 8%. הנתונים האלו יוכלו להעיד במשהו, אך שוב עם אותה הערה שגם חיפה שלחה לא מעט מילואימניקים לחזית, ואלו מצביעים בהצבעה כפולה.

לאחר כל זאת, כבר עתה ניתן לומר כי אם אכן יירשם אחוז הצבעה נמוך לאחר ספירת כל הקולות, הדבר ישפיע לטובה עבור המפלגות החרדיות בעיר, שעשויות להגדיל את כוחן. כמה להגדיל את כוחן? זה ישמע אולי טוב מידי, אבל גם לייצר זוג נציגים לכל מפלגה לכל אחת משלושת המפלגות.

דגל התורה שבעבר הצליחה להכניס שני נציגים, עשתה זאת עם הרבה עבודה, וגם בפעם הנוכחית היא מצליחה ללקט לא מעט קולות מחוץ למעגליה הטבעיים. אגו”י שבפעם הקודמת הכניסה נציג אחד, עושה גם היא עבודה מאומצת בבחירות הנוכחיות ולמעשה ממצה את כל הפוטנציאל, כך שאחוז הצבעה נמוך יכול בהחלט להועיל גם לה. שס שנכוותה בפעם הקודמת וירדה לשפל של נציג אחד, הצליחה להבין איך למקד קמפיין אצל בוחריה וגם אצל אלו שברחו ממנה בעבר. בנוסף התמקדות אצל קהלים חדשים ולקיחתם ממפלגות חילוניות, יכולים להביא לה את המנדט השני.

מרחבי האתר
דילוג לתוכן