קצרה עם אריה זיסמן

אריה זיסמן בן 56 אב ל-5 נולד בפתח תקווה, למד בישיבת חברון בירושלים. ריכז במשך שנים את מחנות הקיץ של צא"י. מתגורר בחיפה מזה כ-30 שנה. התחיל כאברך כולל המשיך כמורה חייל ור"מ ב'אור חדש' ברכסים, ומשם קפץ לתחום התקשורת. ערך את: 'דתי צפוני', ו'חדשודתי', היה כתב ברדיו מורשת, הגיש תוכנית ברדיו חיפה, הכל במקביל לעבודה ככתב ב'יתד נאמן'. כיום עורך החדשות של העיתון, וכותב את הטור הפופולרי 'מקור נאמן'.

המקום האהוב עליי בחיפה?

גשר רופין לכל אורכו והטיילת מעל מנהרות הכרמל – שביל ההליכה 5 ק”מ מהבית וחזור.

אם לא הייתי גר בחיפה הייתי גר ב…?

בפתח תקווה עיר הולדתי. למרות שנותי הרבות בחיפה, עדיין אני מרגיש פתח-תקוואי.

בן אדם שאני מעריך

בימים אלו ממש אני מציין שנה לפטירת אבי זצ”ל. אדם ששייך לדור הקודם בכל הליכותיו ובמעשיו, ובעיקר בפשטותו ובצניעותו, אדם שלא הזיק מעולם לאחר. מורשתו היא נר לרגלי וכך אני מנסה להנחיל לילדי.

משהו שלא יודעים עליי

אני משמש זה 35 שנים כבעל תוקע – שנה אחר שנה. שימשתי כבעל תוקע בהיותי בחור בישיבת חברון של ראשי הישיבה דאז, הם קראו לי לבתיהם לאחר התפילה כדי שאתקע להם את כל השיטות. פרט נוסף שאני גאה בו מאד: מידי שבוע בשבוע ביום שישי – זה שלושים שנה, אני מקדיש כשעה לסידור בית הכנסת, פריסת המפות וכל ההכנות לשבת.

דמות חיפאית שאני מעריך

חמי היקר ר’ מאיר אריאלי שליט”א. אדם שעבד ועמל כל חייו לפרנסתו, ומיד שיצא לפנסיה משקיע את כל יומו בתורה בחברותות ובלימוד עצמי. הרבה אנשים אומרים: כשאצא לפנסיה אחזור לכולל ולגמרא, ובמציאות לא מסוגלים לכך. הוא אמר ועשה ועל כך מלא הערכתי.

אני גר בחיפה מזה

מאז נשאתי לפני 33 שנים.

למה דווקא חיפה?

רעייתי תליט”א היא חיפאית. אני מגיע כאמור מפתח תקווה. מדובר במקומות מאד זהים מבחינת האוכלוסייה והאווירה.

הייתי משנה בחיפה את

לוקח אותה כמו שהיא ומעביר אותה מעט יותר דרומה לכיוון המרכז כדי לחסוך נסיעות ארוכות.

לעולם לא הייתי משנה בחיפה את

הרכב האוכלוסייה שלה והאווירה הטובה והחיובית הקיימת בעיר, בניגוד, לצערי, למקומות אחרים. נקווה שהדבר הזה יישמר הלאה לאורך ימים

חסר לי בעיר

אנשים שמגיעים מבחוץ מבקשים ממני לא פעם, המלצות למסעדות כשרות וטובות כדי לסעוד את ליבם בצהרים או בערב. אני שולח אותם לקריית אתא. אין בחיפה מקומות כאלו.

בשבת אני מתפלל בבית כנסת

רבי עקיבא – חניכי הישיבות – ברחוב רבי עקיבא.

מה השאלה שכל הזמן שואלים אותי

מתי תיפול הממשלה? האם יהיו בחירות? האם תוקם ממשלה חלופית?

אם אשב לשיחה עם ראש העיר אגיד לה ש…

תודה על הפנייה שמאלה ברחוב גאולה לכיוון הפועל – פנייה כה פשוטה שהיינו צריכים לחכות שנים לביצועה. כמו כן אגיד לה בצער, שלמרות שאני מאד רוצה בהמשך כהונתה הלאה, לצערי זה עלול שלא לקרות עקב הכישלון העירוני בטיפול במכת החזירים.

אם לא הייתי עורך ב’יתד נאמן’ הייתי?

שאלה קשה. מאז ילדותי ככתב בגיליון לנוער של “הנוער האגודתי” כיוונתי את פעילותי לתחום התקשורת. בס”ד זה קרה. בעבר כשהתחלתי, היה כבוד רב לעבוד בתחום. היום הרבה פחות. מתאר לעצמי שהייתי מחפש את דרכי בתחום הפוליטי המוניציפאלי או הארצי.

מה היית אומר לאריה זיסמן של לפני 30 שנה?

תישאר צנוע. דבר עם כולם בגובה העיניים. מי שמטפס על הגב של האחרים, סופו להיות מושלך ככלי אין חפץ כשכולם דורכים עליו בנפילתו. מקווה ששמעתי לעצתו של אותו אלמוני…

באיזו שעה אתה סוגר עיתון?

אנחנו תמיד משתדלים לעשות זאת לפני חצות, אלא אם יש אירועים חריגים מיוחדים. כל איחור בהורדת העיתון לדפוס עלול לגרור לאחר מכן עלויות נוספות בהפצה למנויים, דבר שאנו מנסים למנוע ובס”ד מצליחים.

הנסיעות למרכז לא שוברות?

אני משתדל לקחת איתי תמיד מטלות לדרך – שיחות שאני חייב לקיים וכן שיחות חוזרות, וכך הופך את הדרך לפגישת עבודה ממושכת. בדרכי חזור מהמערכת בלילות המאוחרים, אני שומע את הדף היומי (בגרסה המליאה של הלימוד בחברותא) והדרך עוברת מהר

מה ההישג הגדול שלך?

טרם הגעתי אליו. בגדול – כל פעם שאני מסיים עריכה של עיתון ובעיקר את העמוד הראשון, ובכל פעם שאני מסיים עוד מדור שבועי של “מקור נאמן”, אני מרגיש חדוות יצירה כאילו זה העיתון והמדור הראשון שלי. כשארגיש שחוק, אדע שעלי לפרוש. שמח שזה לא קרה עדיין למרות שלושים שנותי ביתד נאמן.

כמה זמן אתה עובד על “מקור נאמן”, ותאפיין את קוראיו?

מדובר במדור פוליטי תקשורתי, עליו אני עמל מידי שבוע זה שני עשורים וחצי. כל שבוע זו חדוות יצירה חדשה. כאשר פוגשים אותי נערים, תלמידי ישיבות, אברכים, אנשי עסקים ופנסיונרים ואומרים לי שהם קוראי המדור הקבועים, ואף מצטטים מהמדור, זה ממלא את ליבי סיפוק בכך שאני מצליח לכתוב באופן שכל אחד מוצא את עצמו במדור – נער כזקן.

האם יש תגובות מיוחדות שאתה מקבל על המדור?

לאחרונה פגש אותי ראש ישיבה חשוב והעיר לי נקודה מעניינת שחיזקה אותי מאד. הוא אמר לי דע לך, שאתה חוסך המון ביטול תורה מאנשים כמוני וכמו רבים. לפשר תמיהתי השיב: המדור מסכם בקצרה ובפיקנטיות את האירועים השבועיים ומונע בזבוזי זמן מיותרים.

רגעים מעניינים מיוחדים בעבודתך?

כאשר שימשתי ככתב מדיני נהגתי ללוות ראשי ממשלות במסעות מדיניים לחו”ל. הייתי במקומות רבים בעולם עם נתניהו בקדנציה הראשונה, עם ברק לאחר מכן, ובהמשך עם שרון ואולמרט ואז שוב עם נתניהו. במסעות הללו שואבים הרבה מידע תקשורתי וכן מתחזקים קשרים שעוזרים מאד בעבודה השוטפת.

נוצרו קשרים אישיים עם ראשי הממשלות במסע?

ראשי הממשלות כולם יוצאים למחלקת העיתונאים במטוס למתן תדרוכים מפי “גורם בכיר במטוס ראש הממשלה” וכמובן שנוצרים קשרים.

רגע מיוחד שזכור לך מאחד המסעות?

אחד המסעות נפל בדיוק על יום ההולדת שלי. צביקה האוזר שהיה מזכיר הממשלה של נתניהו גילה זאת לבדו מהדרכון שלי והזמין אותי במהלך הטיסה שהייתה לוושינגטון, להכנס למחלקה הראשונה לשיחה אישית עם ראש הממשלה נתניהו. הוא שאל והתעניין על משפחתי ואני שאלתי על ילדיו. השיחה הייתה ממושכת וכללה הרבה פרטים עליהם כתבתי בעבר לרבות שאלתי, האם הוא רואה את בנו יאיר ממשיך את דרכו (התשובה בגדול: יאיר יחליט בדיוק כמו שבנותיך ובנך יחליטו האם להיות עיתונאים כמוך). כמו כן סיפר לי על גאוותו בכך שבנו אבנר מגלה בקיאות רבה בתנך. בהמשך נבחר אבנר לסגן חתן התנ”ך העולמי.

מה חסר לך לשפר את איכות חייך?

לשמחתי לא חסר לי דבר. אבל אם היו משפרים את תשתית הכבישים בעיקר ברחוב שלנו, זה בהחלט היה גורם לרכב לנסוע ללא קפיצות מיותרות – לידיעת מחלקת ההנדסה בעירייה.

מתי התרגשת בפעם האחרונה?

כשברכתי שהחיינו בקידוש של שבועות, כשכל המשפחה האהובה  – הילדים והנכדים סביב השולחן – בריאים ושלימים. צריך להגיד על זה תודה לקב”ה כל יום. שום דבר לא מובן מאיליו.

נערך לבחירות?

אני עובד במטה ההסברה של יהדות התורה זה עשרים שנה ועברתי מערכות בחירות רבות, לעיתים כיו”ר המטה ולעיתים כאחד מהצוות. ברגע שיוצאים לדרך, אני מכיר היטב את הדינמיקה, אבל בכל פעם זו התמודדות מחודשת מלאת אתגרים. יש להניח שגם הפעם זה לא יהיה קל.

כמסבירן חרדי במערכות הבחירות, מה הציבור החרדי צריך לדעת לא לעשות?

הציבור החרדי יודע לעשות הכל. כל אחד הוא מסבירן וכל אחד הוא תועמלן. במטה ההסברה  תמיד לקחנו הרבה רעיונות מהציבור. בגדול – אני חושב שלהתעמת ישירות מול ליברמן זה מיותר, כיון שזה מגדיל את האיש, בדיוק כפי שהוא רוצה. צריך למצוא את המינון הנכון בהתייחסות אליו  – מצד אחד לדעת להגיב נכון. מאידך לא להיסחף יתר על המידה, כאמור כדי לא לתת לו לגדול על חשבוננו.

אסוציאציות

חיפה

הגעתי לשנה ונשארתי זה יותר משלושה עשורים. עיר יפה שחייבת למצוא עוד שטחי בנייה חדשים לציבור החרדי

דגל התורה

תנועה שיסדו אותה הררי קודש. זכיתי להיות בין מקימיה. המיוחד בה שהיא נותנת הזדמנות שווה לכוחות צעירים וכישרוניים להשתלב בהנהגתה דרך התחום המוניציפלי.

מיכי אלפר

הנעלבים ואינם עולבים. בא על שכרו לאחר שנים של עלבונות מאנשים שכבר חלפו מהתודעה הציבורית. מהנציגים המוכשרים ביותר של דגל התורה.

אריה בליטנטל

מסורת משפחתית של עשייה ברוכה וענפה למען הפרט והכלל.

יתד נאמן

העיתון הנפוץ והמשפיע ביותר בציבור החרדי. צוות המערכת, העורכים, הכתבים והמנהלה הם קבוצה איכותית. בית הספר של החיים עבורי זה שלושים שנה.

יצחק נחשוני

ידיד אישי ומוערך, שהגיע לביקור בעיר לפני שלושה עשורים וקלט אותי לכתיבה ב”יום השישי” ככתב צפוני. כתבתי שם פעם-פעמיים ולאחר מכן עברתי ליתד נאמן

בחירות

הליך בלתי נמנע שהפך למאוס עקב תדירותו.

הקהילה החרדית בחיפה

קהילה חשובה אותה מנהיג ביד רמה ובהמון חשיבה לעומק בכל המובנים – הגאון הרב יחיאל יוסף במברגר שליט”א.

 

מרחבי האתר
דילוג לתוכן